شماره تماس واحد پشتیبانی :

09121733694

دسته‌ بندی محصولات

مقالات

مبانی نورپردازی Cleanroom

اتاق تمیز یا محیط اتاق تمیز با نیازهای هر فناوری بسیار تخصصی است. نور اتاق تمیز نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما اتاق تمیز چیست؟ 

Cleanroom چیست؟

اتاق تمیز فضایی است که سطح بسیار کمی  از ذرات مانند گرد و غبار و بقایای آن و سایر سموم موجود در هوا را برای حفظ امنیت محیط برای آنچه که تولید می کند یا فعالیتهایی که در فضا انجام می شود ، حفظ می کند. اتاق های تمیز در حقیقت تعداد ذرات کمی برای هوای خود دارند که به طور مکرر اندازه گیری می شوند و طبق استانداردهای بالای صنعت نگهداری می شوند . 

تاریخ

ویلیس ویتفیلد در سال ۱۹۶۲ اتاق تمیز را اختراع کرد ، هوا را از طریق اتاق تمیز گردش می داد و هوا را به روش خاصی از اتاق تمیز خارج می کرد تا تقریباً هیچ ذره ای به داخل آن اجازه ورود ندهد.

جریان هوا

اتاق های تمیز با استفاده از فیلترها برای هوا و عدم معرفی محصولات یا افراد (افراد در هنگام حضور درمحیط به لباس های مخصوصی مجهز هستند) به فضا کمک می کنند که اندازه گیری آلودگی آن را از حد قابل قبول خارج می کند. 

جریان هوا در یک اتاق تمیز یا یک جهته نیست یا یک طرفه است. اتاق های تمیز غیر یک جهته با استفاده از فیلترهای سقف هوای پاک را از بین می برند و آلودگی هوا را از طریق دستگاه های کشش دیوار ، کف یا گاهی اوقات از بین می برند. اتاقی های تمیز یک طرفه بیشتر به هوای زیادی که از فیلترهای سقفی چند فضا فاصله دارد اطمینان می کنند تا به سرعت و در یک جهت بسیار سریعتر در اتاق جریان پیدا کنند و سپس از کف یا دیوار خارج شوند. 

چه کسی از اتاق های تمیز استفاده می کند؟

صنایع زیر ممکن است به اتاق تمیز نیاز داشته باشند:

  • داروسازی
  • تجهیزات پزشکی
  • غذا و نوشیدنی
  • بیوتکنولوژی
  • ترکیب استریل
  • الکترونیک

استانداردها و اندازه گیری ها

اتاق های تمیز بر اساس تعداد ذرات موجود در هوا در کل حجم هوا تعریف و اندازه گیری می شوند. بیشترین کاربرد و مورد قبول ترین اندازه گیری ، سیستم طبقه بندی ISO است. علاوه بر این ، سایر سازمانهای صدور گواهینامه و تنظیم کننده ، بسته به صنعت خاص ، درگیر استانداردهای اتاق تمیز هستند. 

 روشنایی اتاق تمیز

همانطور که گفته شد ، یک اتاق تمیز باید با استفاده از موادی که در اتاق ایجاد یا آلودگی ایجاد نمی کنند ، ساخته شود. به همین دلیل در این فضاها به نورپردازی ویژه و آزمایش شده توسط صنعت نیاز است.

 IP Ratings و NSF

نورپردازی اتاق تمیز معمولاً باید به عنوان Code Protection Protection (IP Ratings) مطابق با IEC رعایت شود. درجه IP دو رقمی است و رقم اول به محافظت نور در برابر جامدات مانند گرد و غبار و ذرات اشاره دارد ، در حالی که رقم دوم به مایعات اشاره دارد. بنابراین ، درجه بندی ۰۰ هیچ گونه محافظتی در برابر مواد جامد یا مایعات ایجاد نمی کند ، رتبه ۶۴ در برابر پاشش گرد و غبار و آب و غیره محافظت می کند. مقیاس برای جامدات و مایعات از ۰-۶ است و شما همیشه این درجه بندی دو رقمی را مشاهده خواهید کرد.

نورپردازی اتاق تمیز نیز مانند امتیازات منطقه پاشش از استانداردهای NSF International و آزمایش پیروی می کند. 

سایر ملاحظات روشنایی

علاوه بر استانداردهای صنعت برای روشنایی اتاق تمیز ، توابع طراحی عملی نورپردازی اتاق تمیز نیز وجود دارد که به کارآمد نگه داشتن فضا مانند پلنوم یا نور دسترسی عالی کمک می کند. از این نوع نورپردازی ها در اتاق های تمیز استفاده می شود تا چراغ ها و سیستم های بالای چراغ به راحتی سرویس شوند و همچنین به راحتی دوباره کنار هم قرار بگیرند تا فضای اتاق و عملکردهای آن را به حداقل برسانند. 

در یک اتاق تمیز ، صرفه جویی در مصرف انرژی نکته اصلی است زیرا فیلتر کردن در اتاق از قبل برای کارکرد به انرژی زیادی نیاز دارد که سایر فن آوری های اتاق نیز باید از نظر انرژی صرفه جویی کنند. نورپردازی LED به دلیل بهره وری انرژی و وسایل ساده ، بهترین انتخاب برای اتاق تمیز است. 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟
×