شماره تماس واحد پشتیبانی :

09121733694

دسته‌ بندی محصولات

مقالات

مقایسه کابل زوجی ،کابل کواکسیال و کابل فیبر نوری

متداول ترین انواع کابل ها در سیستم ارتباطی ، کابل های زوجی ، کابل کواکسیال و کابل فیبر نوری است . از آنجا که هر یک از آنها را می توان به یک اندازه در ارتباطات شبکه استفاده کرد ، تفاوت بین کابل زوجی در مقابل کابل کواکسیال و در مقابل فیبر نوری چیست؟

کابل کواکسیال
کابل کواکسیال دسته ای از رسانه های هدایت شونده است که برای انجام انتقال سیگنال های فرکانس بزرگ استفاده می شود. کابل کواکسیال از یک رسانای جامد ، سه لایه عایق و یک هادی ایجاد شده است. در کابل های کواکسیال ، رسانای داخلی برای انتقال سیگنال ها به صورت سیگنال های الکتریکی کمک می کند. کابل های کواکسیال برای ارتباط با اینترنت ، توزیع سیگنال تلویزیون و انتقال رادیویی استفاده می شوند. ، دو نوع کابل کواکسیال وجود دارد: ۷۵ اهم و ۵۰ اهم.

  • کابل کواکسیال ۷۵ اهم

کاربرد اصلی کابل ۷۵ اهم انتقال سیگنال تصویری است. یکی از برنامه های معمول سیگنال های تلویزیونی از طریق کابل شبکه است که گاهی اوقات کابل های سیگنال تغذیه نامیده می شوند. متداول ترین اتصال مورد استفاده در این برنامه Type F است. برنامه دیگر سیگنال های ویدئویی بین اجزایی مانند دستگاه های پخش DVD ، VCR یا گیرنده است که معمولاً به عنوان کابل های صوتی / تصویری (A / V) شناخته می شوند. در این حالت اتصالات BNC و RCA اغلب یافت می شوند. در هر دو این برنامه ها RG59 با هادی مرکز جامد (RG59B / U) و هادی مرکز رشته ای (RG59A / U) و همچنین RG6 تولید می شود. کابل کواکسیال RG59 برای انتقال تلویزیون مناسب است زیرا دارای محافظ کمتری است و از نظر طراحی نازک تر است. RG6 به دلیل سنجش های سنگین تر و عایق بندی و محافظ ضخیم برای سیگنال های ویدئویی دیجیتال و تلویزیون ماهواره ای مناسب است.

  • کابل کواکسیال ۵۰ اهم

کاربرد اصلی کابل کواکسیال ۵۰ اهم انتقال سیگنال داده در یک سیستم ارتباطی دو طرفه است. برخی از برنامه های رایج برای کابل کواکسیال ۵۰ اهم اترنت کامپیوتر ، کابل های آنتن بی سیم ، کابل های آنتن GPS ماهواره موقعیت یابی جهانی و سیستم های تلفن همراه هستند.

ویژگی های کابل کواکسیال

  1. طراحی برای انتقال سیگنال های با فرکانس بالا
  2. هادی داخلی سیگنال را به شکل فرم الکتریکی منتقل می کند
  3. کابل کواکسیال تحت تأثیر میدان های مغناطیسی نیست
  4. شامل هادی مسی، سیم تخلیه ارت ، یک لایه عایق و یک لایه روکش است
  5. قیمت کابل نسبتاً بالاتر است
  6. نصب و اجرا نسبتاً دشوار است
  7. پهنای باند کابل کواکسیال بیشتر است
  8. امنیت سیگنال منتقل شده تضمین نشده است
  9. مناسب برای اتصال فرستنده های رادیویی و گیرنده ها با آنتن های آنها
  10. افت مقاومت ، افت دی الکتریک را دارد
  11. میرایی کم دارد

مزایای کابل کواکسیال

  • کاملاً با دوام
  • در مسافت کوتاه عملکرد بهتری دارد

معایب کابل کواکسیال                                  

  • کاهش سیگنال در مسافت طولانی
  • سیگنال در نقطه خروج نشت می کند
  • سرعت در اثر استفاده زیاد متغیر است

کابل زوجی

کابل زوجی شامل یک جفت سیم عایق بندی شده به هم تابیده شده است که برای مدت طولانی در زمینه ارتباطات از راه دور سازگار است. در کابل زوجی ، سیم مس فلزی به انتقال سیگنال ها به صورت سیگنال های الکتریکی کمک می کند. کابل زوجی بیشتر در شبکه های تلفنی استفاده می شود.

این کابلهای داده نیز در شبکه های محلی (LAN) محبوب هستند زیرا در برابر تداخل سیگنال بسیار مقاوم هستند. این مقاومت به دلیل ساخت کابل است که شامل یک هادی مس گرد و سپس سه لایه عایق و محافظ است که مانع عبور متناوب موتورها ، روشنایی و سایر منابع EMI می شود.

اصولاً کابل زوجی را می توان به دو نوع تقسیم کرد: زوجی بدون محافظ (UTP) و زوجی با محافظ (STP).درکابل زوجی بدون محافظ(UTP) فقط دو سیم عایق بندی شده به هم پیچ خورده است. هر کابل ارتباطی داده و کابل تلفن عادی در این گروه قرار دارد. با این حال ، کابل زوجی محافظت شده خود را از UTP متمایز می کند که از یک لایه فویل تشکیل شده است که به جلوگیری از برخورد متقابل و سر و صدا از منبع خارجی کمک می کند. این ماده معمولاً برای از بین بردن کوپلینگ القایی و خازنی استفاده می شود ، بنابراین می توان آن را بین تجهیزات ، قفسه ها و ساختمان ها اعمال کرد.

کابل های زوجی هزینه کمتری نسبت به کابل های کواکسیال دارند و سرعت انتقال داده بالایی را فراهم می کنند. آنها با اتصال RJ45 متصل می شوند که ظاهری مشابه جک تلفن دارد اما برای پایه های کابل های زوجی طراحی شده است.

در محیط هایی که تداخل شدید دارند ، باید از کابل های زوجی فویل یا شیلدار استفاده شود. مانند کواکسیال ، از طول بیشتر کابل پشتیبانی می کند و می توان از آن به روش های مختلف محافظت کرد – با محافظ فویل روی هر رسانا ، یک فویل یا نوار بافته در داخل عایق یا ترکیبی از محافظ فویل و محافظ شیلدار.

چندین نوع مختلف از کابلهای زوجی وجود دارد:

ویژگی های کابل زوجی

  1. یک مدار منفرد دارای دو هادی است که به هم تابیده شده اند
  2. کابلهای مدرن اترنت یا جفت پیچ خورده بدون محافظ (UTP) یا جفت پیچ خورده محافظ (STP) هستند
  3. میدان مغناطیسی خارجی می تواند روی کابل زوجی تأثیر بگذارد
  4. قیمت کابل ها کاملا مقرون به صرفه است
  5. انتقال سیگنال ها به شکل الکتریکی صورت می گیرد
  6. میرایی بسیار بالایی دارد
  7. نصب و اجرای آن بسیار ساده و آسان است
  8. پهنای باند کابل زوجی کم است
  9. امنیت انتقال داده تضمین نشده است
  10. انتقال سرعت داده های تلویزیونی و تلفنی را دارد
  11. مناسب برای شبکه داده ، شبکه تلفن
  12. به مرور زمان از دست دادن خاصیت مقاومت و دی الکتریک

مزایای کابل زوجی

  • نسبتاً مقرون به صرفه
  • قابل نصب و نصب آسان است
  • مناسب برای مسافت کوتاه

معایب کابلهای زوجی

  • با دوام نیست
  • مستعد EMI
  • میرایی بیشتری دارد

 

کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری کابل اترنت است که از دو یا چند فیبر نوری تشکیل شده و داده ها را انتقال می دهد. فیبر نوری با عبور پالس های نور از لوله های کوچک شیشه ، داده ها را انتقال می دهد.

این کابل به کابل فیبر نوری نیز معروف است. شهرت انتقال ۲۶۰۰۰ برابر بیشتر از کابل زوجی را دارد.

هنگام مقایسه با کابل های کواکسیال ، کابل های فیبر نوری سبک تر و قابل اعتماد برای انتقال داده ها هستند. آنها اطلاعات را با استفاده از پرتوهای نور با سرعت نور و نه پالس برق منتقل می کنند.

کابل فیبر نوری بیشتر به فیبر تک حالت (SMF) و فیبر چند حالته (MMF) تقسیم می شود. این کلاسها از نظر عملکرد و نحوه عملکرد متفاوت هستند.

فیبر نوری تک حالت دارای یک هسته کوچک است که اجازه می دهد یک حالت نور همزمان پخش شود بنابراین به طور کلی با برنامه های با سرعت بالا و از راه دور سازگار است؛در حالی که فیبر نوری چند حالته نوعی فیبر نوری با قطر هسته بزرگتر از طول موج نور منتقل شده است و برای حمل همزمان چندین اشعه نور یا حالت طراحی شده است. به دلیل ظرفیت و قابلیت اطمینان بالا ، بیشتر برای ارتباط در مسافت های کوتاه استفاده می شود و به عنوان یک ستون فقرات در ساختمان ها استفاده می شود.نمونه هایی از فیبر تک حالت کابل OS2 است در حالی که فیبرهای چند حالته OM1 ، OM2 ، OM3 ، OM4 و OM5 هستند.

ویژگی های کابل فیبر نوری 

  1. یک یا چند فیبر نوری برای انتقال داده دارد
  2. به دو حالت فیبر تک حالت (SMF) و فیبر چند حالته (MMF) طبقه بندی می شود.
  3. انتقال داده ها به صورت پالس های نور از طریق لوله های کوچک شیشه
  4. تحت تأثیر میدان های مغناطیسی نیست
  5. فیبرهای نوری بسیار نازکی را در یک کابل قرار دهید.
  6. عملکرد و ظرفیت بالا آنها را بسیار گران کرده است
  7. میرایی کم دارد
  8. بیشترین قدرت رد صدا را دارد
  9. نصب و اجرای آن بسیار دشوار است
  10. بالاترین پهنای باند را دارد
  11. انتقال سیگنال دارای ضمانت امنیتی است
  12. مناسب برای مسافت های طولانی
  13. دارای سرعت انتقال سیگنال سریعتر است
  14. طبیعت سبک است
  15. از لوله های بسیار نازک و قابل انعطاف از شیشه یا پلاستیک تشکیل شده است
  16. پراکندگی ، خم شدن ، جذب و میرایی را دارد

مزایای کابل فیبر نوری 

  • با هم بسته بندی می شود
  • مقاوم در برابر EMI است
  • در مسافت های طولانی عملکرد بالایی دارد

معایب کابل فیبر نوری 

  • نصب و اجرا دشوار است
  • قیمت آن گران است
  • مستعد برش و آسیب دیدن است

تفاوت بین کابل زوجی ، کابل کواکسیال و کابل فیبر نوری

مبنای مقایسه کابل زوجی کابل کواکسیال کابل فیبر نوری
شرح کابل زوجی نوعی کابل است که در آن دو هادی یک مدار واحد به هم تابیده شده اند. یک جفت سیم بهم تابیده شده را تشکیل می دهد که می تواند داده ها را انتقال دهد. کابل کواکسیال برای انتقال سیگنال های با فرکانس بالا طراحی شده است. این ماده از یک رسانای مس گرد و سه لایه عایق و محافظ تشکیل شده است که مانع عبور متناوب موتور ، روشنایی و سایر منابع EMI می شود. کابل فیبر نوری نوعی کابل اترنت است که از یک یا چند فیبر نوری تشکیل شده است که برای انتقال داده استفاده می شود.
انواع جفت پیچ خورده بدون محافظ (UTP) جفت پیچ خورده محافظ (STP) RG59

RG6

فیبر تک حالت (SMF) فیبر چند حالته (MMF)
انتقال سیگنال انتقال سیگنال ها به شکل الکتریکی از طریق سیم رسانش فلزی صورت می گیرد. انتقال سیگنال به شکل الکتریکی از طریق هادی داخلی کابل صورت می گیرد. انتقال سیگنال به اشکال نوری روی فیبر شیشه انجام می شود.
میدان مغناطیسی خارجی به دلیل میدان مغناطیسی خارجی می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. به دلیل میدان مغناطیسی خارجی کمتر تحت تأثیر قرار می گیرد. به دلیل میدان مغناطیسی خارجی هرگز تحت تأثیر قرار نمی گیرد.
ساخته شده از از یک جفت سیم مسی عایق بندی شده تشکیل شده است. این کابل از چهار جز تشکیل شده است که از داخل به خارج شامل : رسانای مفتول مسی ، یک لایه عایق ، یک سیم تخلیه ارت و یک لایه روکش خارجی. آنها از فیبرهای نوری بسیار نازکی تشکیل شده اند که در یک کابل قرار گرفته اند. الیاف می توانند از شیشه یا پلاستیک ساخته شوند.
قیمت در مقایسه با هر دو کابل کواکسیال و فیبر نوری ، قیمت آنها نسبتاً کم است. هزینه کابل های کواکسیال بیشتر از کابل های زوجی است. کابل فیبر نوری به دلیل کارایی بالا و ظرفیت کابل ، از کابل مسی گرانتر است.
تضعیفی میرایی بسیار زیاد است. میرایی کم است. میرایی بسیار کم است.
نصب و اجرا نصب و اجرای کابل های زوجی ساده و آسان است. نصب و اجرای کابل کواکسیال نسبتاً دشوار است. نصب و اجرای فیبر نوری دشوار است.
پهنای باند پهنای باند کم. پهنای باند متوسط ​​بالا. پهنای باند بسیار بالا
امنیت امنیت سیگنال منتقل شده تضمین نشده است. امنیت سیگنال منتقل شده تضمین نشده است. امنیت سیگنال منتقل شده تضمین شده است.
کاربرد آنها به طور کلی در شبکه های تلفنی ، شبکه های داده و محافظ کابل استفاده می شوند. آنها در خطوط ارتباطی فرستنده های رادیویی و گیرنده ها را با آنتن های خود ، شبکه های کامپیوتری (اینترنت) ، صدای دیجیتال (S / PDIF) و توزیع سیگنال های تلویزیون کابلی استفاده می کنند. آنها برای پشتیبانی از اتصالات از راه دور بین کشورها و شهرها نصب شده اند. آنها همچنین در مراکز داده ای که نیاز به انتقال حجم زیادی از داده ها است مورد استفاده قرار می گیرند.
سرعت انتقال آنها در مقایسه با کابل فیبر نوری تلویزیون ، تلفن و داده را با سرعت نسبتاً کمی منتقل می کنند. آنها در مقایسه با کابل فیبر نوری تلویزیون ، تلفن و داده را با سرعت نسبتاً کمی منتقل می کنند. آنها در مقایسه با کابل کواکسیال و زوجی، تلویزیون ، تلفن و داده را با سرعتی نسبتاً سریعتر منتقل می کنند.
قطر قطر آنها از کابل های فیبر نوری بزرگتر است. قطر آنها از کابل های فیبر نوری بزرگتر است. قطر آنها کم است.
وزن وزن آنها در مقایسه با کابلهای فیبر نوری سنگین تر است. وزن آنها در مقایسه با کابلهای فیبر نوری سنگین تر است. وزن آنها در مقایسه با کابل های زوجی و کواکسیال سبک تر است.
نوع از دست دادن در کابل از دست دادن مقاومت ، از دست دادن دی الکتریک  و از دست دادن در طول زمان. افت مقاومت ، افت دی الکتریک پراکندگی ، خم شدن ، جذب و میرایی.

نتیجه گیری

همانطور که فناوری در زمینه شبکه به سرعت در حال توسعه است ، به نظر می رسد کابل شبکه به روند تقاضای روزافزون بازار تبدیل شده است. پس از یادگیری تفاوت بین کابل زوجی در مقابل کابل کواکسیال در مقابل فیبر نوری ، انتخاب کابل های زوجی ، کابل های کواکسیال یا کابل های فیبر نوری هنوز هم به میزان زیادی به کاربردها بستگی دارد ، که این امر به هزینه ، فاصله انتقال و عملکرد بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟
×