شماره تماس واحد پشتیبانی :

09121733694

دسته‌ بندی محصولات

مقالات

نرم افزار DIALux و DIALux Evo چیست؟ اهمیت استفاده از این ابزار

در سالهای اخیر ، نرم افزارهای روشنایی یا نرم افزارهای شبیه سازی طراحی روشنایی در فرایند طراحی پروژه های روشنایی مصنوعی بسیار مفید بوده است.

برنامه های کامپیوتری بسیار به طراحان کمک می کند ، زیرا آنها در مدت کوتاهی ابعاد مناسب و راه اندازی سیستم روشنایی را انجام می دهند و جنبه های تجسم جلوه های تکنولوژیکی نوردهی تولید شده توسط نور مصنوعی را با عملکرد بصری و بهره وری انرژی ، که امکان بررسی تأثیر تصمیمات مختلف پروژه را ممکن می سازد هماهنگ می کنند.

انتخاب نرم افزار تخصصی برای یک پروژه روشنایی ، مطابق با معیارهای هنجاری ، پروژه ای با محیط های دلپذیر و بهره وری انرژی را تضمین می کند ، بنابراین باعث کاهش مصرف انرژی به دلیل نور مصنوعی می شود.

بر اساس مطالعه Kaempf (2016) ، ترجیحات حدود هزار متخصص از کشورهای مختلف را در رابطه با ابزارهای مختلف نشان داده شده برای روشنایی ، مدل سازی و شبیه سازی ارائه می دهد. DIALux ، به نوبه خود ، در بین پرکاربردترین نرم افزارهای حرفه ای در زمینه های مربوط به نور ، شبیه سازی و تجسم برجسته شد.

DIALux چیست؟ مزایای اصلی استفاده از این ابزار روشنایی چیست؟

DIALux ، یک ابزار پارامتریک برای مدل سازی و محاسبه لومینوتکنیکی است که با هدف بدست آوردن نتایج فنی قابل اندازه گیری از نور ، به ما امکان ایجاد محیط های سه بعدی ، محاسبه و تجسم داده ها و نتایج را از طریق یک رابط گرافیکی بصری می دهد.

DIALux این امکان را فراهم می کند تا منبع نور را در داخل یک چراغ روشنایی ، به منظور برآوردن الزامات پروژه های روشنایی شما ، مشخص کند.

DIAL DIALux ، نرم افزار پیشرو در جهان برای برنامه ریزی ، محاسبه و تجسم روشنایی داخلی و خارجی را توسعه داده است. ابزار برنامه ریزی نور بیش از ۷۰۰۰۰۰ کاربر دارد و به ۲۵ زبان در دسترس است. همه تولیدکنندگان اصلی چراغ ، داده های محصول دیجیتال را برای اهداف برنامه ریزی در DIALux ارائه می دهند. این نرم افزار طراحی نورپردازی حرفه ای را برای همه آسان تر و در دسترس تر می کند. به عنوان یک پلت فرم و ابزار ، برنامه ریزان و تولید کنندگان در سراسر جهان را به هم متصل می کند.

در این نرم‌افزار با وارد کردن اطلاعاتی همچون ابعاد اتاق و رنگ و بافت محیط می‌توان محاسبه روشنایی را با توجه به فاکتورهای گوناگون همچون ابعاد اتاق و رنگ محیط و چراغ‌های موجود انجام داد. همچنین محاسبه خیرگی و میزان لوکس و شدت روشنایی از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌باشد.

با امکانات نرم‌افزار دیالوکس می‌توان طراحی اتاق و محوطه را انجام داد و فاکتورهایی همچون رنگ دیوار ها، جنس دیوارها و ارتفاع سقف و نوع مصالح کف و نوع لامپ ، چیدمان چراغ ها و… را وارد پروژه کرد و محاسبات را روی آن انجام داد. این نرم افزار امکان گرفتن گزارش و خروجی به صورت دو بعدی و سه بعدی از پروژه همچون گزارش از میزان لوکس محیط ، چیدمان لامپ ها، توان مصرفی چراغ ها، میزان خیرگی و… را دارد.

 

نرم افزار دیالوکس قدرت زیادی در طراحی و انجام محاسبات روشنایی داخلی دارد. به صورتی که می توان محیط های داخلی مانند ساختمان ، مکان های تجاری و اداری و بیمارستان و… را به صورت دستی و یا با استفاده از فایل های اتوکد و به صورت سه بعدی ترسیم کرد و با افزودن بافت های واقعی مانند انواع رنگ ها، کاشی و سرامیک، کاغد دیواری و… و همچنین وارد کردن چراغ های موجود در بازار ایران عملیات محاسبه روشنایی را به بهترین شکل ممکن و بنا به نیاز انجام داد.

در طراحی روشنایی باید چیدمان چراغ ها به گونه ای انجام شود که باعث خستگی و آزردگی چشم نشود. بر اساس استاندارد خیرگی مناسب برای چشم انسان برای کاربردهای مختلف متفاوت می باشد. در نرم افزار دیالوکس امکان محاسبه خیرگی استاندارد برای چشم انسان فراهم می باشد.

DIALux در دو نسخه موجود است:

 

نسخه جدید این نرم‌افزار Dialux evo می‌باشد که این نسخه تفاوت‌هایی با نسخه قدیمی دیالوکس دارد که از آن جمله می‌توان به گرافیک بالای Dialux evo و همچنین طراحی کل ساختمان به صورت یکجا نام برد.

 

DIALux 4.13

DIALux Evo
نسخه اصلی ، در سال ۱۹۹۴ راه اندازی شد و دیگر به روزرسانی دریافت نمی کند.نسخه در سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد ، شامل چندین نوآوری ، افزایش منابع و به روز رسانی های دوره ای است.

نرم‌افزار Dialux evo یکی دیگر از نرم افزارهای شرکت Dial می‌باشد. این نرم‌افزار نخستین بار در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد. بر خلاف نسخه معمولی Dialux، نسخه Dialux evo از کیفیت تصاویر بالاتری برخوردار است. نسخه DIALux evo همچنین تفاوت‌های بسیاری با نسخه معمولی Dialux دارد از جمله اینکه در این نسخه بر‌ خلاف نسخه معمولی می‌توان طراحی روشنایی داخلی و بیرونی را به صورت یکجا انجام داد. معمولا از نسخه Dialux evo برای انجام پروژه‌ها و طرح های روشنایی که در آنها خروجی گرافیکی اهمیت بالاتری داشته باشد استفاده می‌کنند.

 

Dialux Evo یک آزمایشگاه جلوه های بصری واقعی است ، که شبیه سازی واقعی جلوه های نور را به صورت تعاملی امکان پذیر می کند و امکان کار جمعی ، سایت ، ساختمان و محیط های آن و واحدهای جدا شده را ممکن می سازد. برخلاف بسیاری از نرم افزارهای روشنایی ، DIALux Evo کاملاً بصری ، ساده و مقرون به صرفه است.

مزیت اصلی DIALux Evo نسبت به رقبای خود مزیت هزینه است ، زیرا مطالعات نورپردازی دقیق و کاملی را به صورت حرفه ای ارائه می دهد و به صورت رایگان در دسترس است.

 

DIALux نرم افزاری برای طراحی نورپردازی حرفه ای است.
مزایای اصلی DIALux Evo

– ادغام با BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان).
– امکان وارد کردن اشیاء DS ، ( ۳D Studio Max, SketchUp ).
– امکان مدل سازی ساختمان به طور کلی ، صرف نظر از تعداد طبقات.
– دسترسی به فایل های IES و ULD تولید کنندگان اصلی در جهان.
– مدیریت طرح: اشیاء ، رنگها ، بافتها و چراغ ها.
– محاسبه بهره وری انرژی و صرفه جویی در مصرف انرژی.
– محاسبه روشنایی داخلی و خارجی به طور همزمان.
– امکان ایجاد سناریوهای روشنایی و شبیه سازی نور طبیعی.
– امکان ایجاد مواد و بافت با استفاده از فایل های JPG .
– امکان صادرات پروژه های روشنایی در DWG.
– گزارشات کامل و شخصی.

 

هر پروژه ای را که در حال برنامه ریزی هستید ، DIALux بسیاری از ویژگی ها و عملکردها را به شما ارائه می دهد.

 

محیط داخلی

نور را برای معماری پیچیده برنامه ریزی کنید. از کل ساختمانهای چند طبقه گرفته تا اتاقهای تک نفره.

 

محیط خارجی

برای مناظر خارجی مانند فضاهای سبز، باغ ها ، مسیرها ، پارکینگ ها یا روشنایی جاده ها برنامه ریزی کنید.

 

داخل و خارج

ببینید چگونه نورپردازی داخلی بر نمای بیرونی تأثیر می گذارد و چگونه برنامه ریزی نمای بیرونی بر فضای داخلی تأثیر می گذارد.

 

نور مصنوعی و نور روز

ترکیب نور مصنوعی و روز برای صحنه های نوری مختلف و ایجاد فضایی منحصر به فرد.

 

توزیع نور

با استفاده از گرافیک ارزشمند و رنگ های کاذب ، اطلاعاتی در مورد توزیع نور دریافت کنید.

 

استانداردها

پروژه خود را با توجه به الزامات مهم مانند استانداردهای فعلی برنامه ریزی کنید.

DIALux با جابجایی آسان و ویژگی های مفید از شما و گردش کار شما پشتیبانی می کند.

 

اتاقهای مجزا

یک اتاق را از طریق کانتور داخلی تعریف کنید. DIALux دیوارها را به طور خودکار ایجاد می کند. این باعث صرفه جویی در وقت می شود و شما می توانید به سرعت به صورت هنجاری اتاق های فردی را ارزیابی کنید.

 

وارد کردن فایل های تصویری

شما نقشه معماری ندارید؟ کافی است فایلهای تصاویر را به صورت JPG ، BMP یا PNG وارد کنید یا از اسکرین شات ها از سرویس هایی مانند Google Maps استفاده کنید تا طرح خود را درست در مقیاس ایجاد کنید.

 

DIALux evo 9.2

تصاویر را برای اسناد خود حتی راحت تر سازماندهی کنید و از نماهای تولید شده به صورت خودکار بهره مند شوید.

اکنون می توانید تصاویر را مستقیماً از سیستم فایل یا کلیپ بورد Windows با کشیدن و رها کردن وارد کنید. همچنین می توانید بخش های تصویر مورد نظر را مستقیماً در حین انتخاب مشخص کنید. علاوه بر این ، طیف وسیعی از نماهای تولید شده به طور خودکار از پروژه خود را به شما ارائه می دهدکه می تواند توسط DIALux evo مستقیماً هنگام ایجاد اسناد مورد استفاده قرار گیرد. به راحتی می توانید این نماها را انتخاب کرده و از حالت انتخاب خارج کنید.

داده های خود را مستقیماً به عنوان ارائه در قالب پاورپوینت یا PDF صادر کنید و سپس طبق معمول آنها را ویرایش کنید. علاوه بر این ، می توانید چراغ ها و لیست اتاق ها و طرح سایت چراغ ها را به عنوان جداول Excel صادر کنید. سپس می توانید این برنامه ها را در برنامه های دیگر پردازش کنید تا مراحل وقت گیر مانند تهیه پیشنهادات یا محاسبه هزینه را کوتاه کنید.

 

تغییرات و بهبود عملکردهای شناخته شده

در آینده ، دیگر نمی توان تصاویر را با استفاده از تنظیمات صفحه سازماندهی کرد. روش جدید با کلیک بر روی محل نگهدارنده یا تصویر مربوطه مستقیماً در پنجره پیش نمایش کار می کند.

 

 

متون توصیفی و همچنین نام اتاقها ، مناطق ، طبقات ، ساختمانها و محوطه نیز می توانند مستقیماً از طریق تنظیمات صفحه در حالت اسناد وارد شوند.

 

 

مسیر ناوبری به مکان را می توان توسط کاربر در صورت لزوم تنظیم کرد

 

نوارهای سبک را سریع و آسان ایجاد کنید.

اکنون می توانید چراغ ها را بر اساس تعداد چراغ ها در جهت X و Y عرصه یا فاصله بین چراغ ها قرار دهید. بنابراین می توان نوارهای سبک را بسیار راحت و آسان ایجاد کرد و نیازی به استفاده از ماشین حساب جیبی برای محاسبه مجدد نیست. در ابتدای برنامه ریزی شما ، تعداد چراغ ها به عنوان هدف برنامه ریزی با استفاده از روش نسبت خروجی نور ، با حداقل سطوح روشنایی مورد نیاز در نمای اتاق تعیین می شود. سه گزینه برای موقعیت شروع اولین و آخرین چراغ روشن موجود است:

• ۲/۱ فاصله از لبه عرصه تا اولین چراغ برای توزیع متقارن در عرصه
• اولین چراغ در لبه عرصه
• اولین چراغ در وسط لبه عرصه
می توانید تمام پارامترهای عرصه را قبل ، حین و بعد از ترسیم تنظیم کنید.

 

اندازه طرح عرصه ، فاصله بین چراغ ها و زوایای درون طرح عرصه مستقیماً در CAD نمایش داده می شود. اندازه گیری بین چراغ ها یا از لبه چراغ به لبه روشنایی یا از مرکز چراغ به مرکز چراغ انجام می شود.

همه خطوط شبکه را می توان به صورت دستی جابجا کرد و با شرایط سازگار کرد. خطوط شبکه جداگانه یا همه را می توان در موقعیت ثابت کرد.

هنگامی که ترتیب عرصه را ترسیم می کنید ، تراز عرصه به صورت پویا تعیین می شود. بنابراین دیگر به دنباله شخصیت ها وابسته نیست. در حین طراحی ، پیش نمایشی از چراغ ها و خطوط شبکه نمایش داده می شود تا بتوانید فوراً چراغ های قرار داده شده مشاهده کنید.

 

تنظیم مجدد عرصه به شما این امکان را می دهد که تمام خطوط شبکه را به صورت دستی حرکت دهید.

 

– می توانید بافتها را مجدداً بر روی اشیاء ds 3 اعمال کنید.

– چراغها و مبلمان را می توان دوباره با هم انتخاب کرد (و در حال حاضر نیز گروه بندی شده است)

– خطایی در محاسبه GR برطرف شد.

– کیفیت استاندارد تصاویر در خروجی PDF را از ۱۰۰٪ به کاهش ۸۰ درصدی حجم فایل بدون افت کیفیت .

 

Header and Footer را می توان به عنوان استاندارد برای پروژه های آینده تنظیم کرد.

– رفع اشکالات مختلف و بهبود در ایجاد هندسه ، بارگذاری پروژه و مستندسازی

 

طراحی خروجی جدید

 

 

مستندات پروژه دارای طراحی کاملاً جدید است:

-> فونت بزرگتر خواهد بود ، و تصاویر و صفحات جلد از نظر بصری جذاب تر خواهند بود.

-> اطلاعات تماس در یک صفحه جداگانه وجود دارد.

علاوه بر این ، یک مرور کلی از اتاق در اسناد وجود دارد که همه اتاقها با چراغها و داده های مربوط به انرژی آنها را فهرست می کند ، دیگر نیازی به ایجاد خروجی برای هر اتاق نیست.

 

روش محاسبه جدید: محاسبه سریعتر و تجسم بهتر اجسام پیچیده

 

 

روش محاسبه قبلی (photon shooter) با فرآیندی که اشیاء دقیق را در نظر می گیرد ، افزایش می یابد. این امر نه تنها برای سرعت محاسبه و تعدیل بعدی صحنه های نور مفید است ، بلکه منجر به بهبود کلی در ارائه اجسام مفصل با سطوح زیاد در CAD می شود. بر خلاف نتایج بدست آمده با تنظیم »روشنایی ساده مبلمان و اشیاء« ، با این روش افزایش یافته ، تأثیر نور بر سطوح اجسام باید تا حد امکان واقع بینانه نمایش داده شود.

 

تجدید نظر در قرار دادن چراغ و عملکرد ضربه محکم و ناگهانی

 

خطوط نور و مکانیزم ضربه محکم و ناگهانی را برای شما بازنگری کرده است. این کار با قرار دادن نور شما در زمان زیادی صرفه جویی می کند. در CAD شما می توانید ابعاد ، جهت ساخت و تجسم چراغهای مورد نظر را مشاهده کنید برای شما ، ویژگی های جدید شامل شبکه طول و ضربه محکم و ناگهانی است.

 

 

ساده سازی برنامه ریزی نور در فضاهای بیرونی

 

 

قبلاً اطلاعات خاصی در نوار ناوبری برای فضاهای بیرونی وجود نداشت و هیچ نمای خاصی برای این موارد در CAD وجود نداشت. این با نسخه جدید تغییر می کند. نوار ناوبری را با نمای فضاهای بیرونی گسترش یافته است، علاوه بر این ، همچنین می توانید خطوط فضاهای داخلی و خارجی را در طول کار خود تجسم کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟
×