شماره تماس واحد پشتیبانی :

09121733694

دسته‌ بندی محصولات

مقالات

سیم و کابل سیلیکونی

کابل‌های آتش و امنیت در ۳ دسته طبقه‌بندی می‌شوند – کابل اعلام حریق، کابل آتش سوزی، کابل مقاوم در برابر آتش تک هسته‌ای.

از کابل‌های FIRE ALARM برای اتصال با ردیاب‌های حرارتی، ردیاب‌های دود، چراغ‌های اضطراری، تابلو‌های خروجی، مراکز فرماندهی آتش و سیستم‌های آتش نشانی استفاده می‌شود. این کابل‌ها دارای یک محافظ فویل فلزی هستند تا از انتقال سیگنال بدون اختلال اطمینان حاصل کنند. FIRE SURVIVAL CABLES  کابل‌های زرهی است که برای مدار‌های قدرت در پانل‌های آتش استفاده می‌شود و با شرایط آزمایش CWZ در دمای ۹۵۰ درجه سانتیگراد مطابقت دارند.

کابل‌های تک هسته‌ای برای حفظ یکپارچگی مدار حتی در شرایط آتش سوزی طراحی شده اند.

تمام کابل‌های فوق باید با ساختار کامل بدون هالوژن استفاده شوند.

 

کابل سیلیکونی با درجه حرارت بالا

به دلیل ماهیت غلاف‌های کابل معمولی، قرار گرفتن مداوم در دمای بالا می‌تواند باعث شود مواد عایق و غلاف آن‌ها پس از مدتی شکننده شود. اینجاست که دامنه کابل‌های سیلیکونی با درجه حرارت بالا وجود دارد – با افزایش دامنه عملکرد، این کابل‌ها برای محیط‌هایی که دمای محیط زیادی دارند مناسب هستند.

 

کابل های سیلیکونی برای طیف گسترده ای از کاربردهای دمای بالا

 

طیف وسیعی از کابل های دمای بالا عبارتند از:

 

  • OLFLEX HEAT ۱۸۰ SiHF – کابل‌های سیلیکونی کلاسیک برای انواع کاربرد‌های چند منظوره. با انعطاف‌پذیری زیاد، این کابل برای محیط‌هایی که فضای محدودی دارند‌ایده آل است. زمینه‌های معمول کاربرد شامل کار‌های فلزی، سرامیکی و آهنی، تجهیزات نانوایی و کوره‌های صنعتی و کاربرد‌های عناصر حرارتی و گرمایشی است.

 

  • OLFLEX HEAT ۳۵۰ SC – ایده آل برای استفاده در شرایط خشک با دمای محیط از -۵۰ درجه سانتیگراد تا +۳۵۰ درجه سانتیگراد. این کابل سیلیکونی با درجه حرارت بالا دارای رشته سیم ریز ساخته شده از مس نیکل اندود شده و عایق هسته‌ای پوشش الیاف شیشه است. و بافتن الیاف شیشه آغشته شده است. مناطق معمول کاربرد شامل کوره‌های بلند و کارخانه شیشه‌سازی، ساخت نیروگاه‌های شیمیایی و نیروگاهی و ساخت موتور و کوره است.

 

 

مزایای کابلهای عایق سیلیکونی:

 

کابل های سیلیکونی مزایای بسیار زیادی برای کاربردهای صنعتی دارند. کابلهای پوشش داده شده با سیلیکون دارای دامنه حرارتی بسیار بالا بین -۹۰ درجه سانتیگراد (-۱۳۰ درجه فارنهایت) در انتهای پایین تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد (۳۹۲ درجه فارنهایت) در انتهای بالا هستند ، و آنها را به یکی از قابل اعتمادترین کابل های گرما تبدیل می کند استفاده حساس جدا از مقاومت حرارتی بالا ، کابل های سیلیکون به دلیل انعطاف پذیری معروف هستند. در حالی که عایق لاستیک سیلیکون در مقایسه با اکثر الاستومر‌ها مقاومت مکانیکی و برش یکسانی را ارائه نمی‌دهد، این می‌تواند با افزودن یک نوار پارچه‌ای الیاف شیشه و لاک سیلیکونی جبران شود.سیلیکون یک ماده معدنی خاکی کمیاب است و خواص طبیعی مقاوم در برابر آتش سیلیکون ، آن را در میان قابل اطمینان ترین کابل ها در مورد مقاومت در برابر حرارت قرار می دهد. مزیت اصلی سیم عایق سیلیکونی در مصارف مسکونی و تجاری مقاومت در برابر آتش است.

 

در صورت آتش گرفتن یک کابل سیلیکونی ، یک لایه سیلیس ذوب شده وجود دارد که به داخل رسانا رسوب کرده و عایق بندی بالایی را ایجاد می کند. همچنین می توان مواد افزودنی خاصی اضافه کرد که می توانند خصوصیات دفاعی سیلیس را برای هادی افزایش دهند. کابل سیلیکونی در دمای بالا به عنوان “LSZH” طبقه بندی می شود: مواد دودزا کم و هالوژن صفر. مواد هالوژن صفر با دود کم – یک مزیت اضافی است که آن‌ها را به ویژه برای شرایط آتش سوزی مناسب می‌کند.

عایق سیلیکونی همچنین دارای مقاومت خوب در برابر روغن و حلال، و مقاومت در برابر ازن و هوا است.

 

 

عنصر عایق سیلیکونی

 

سیلیکون مقاوم ترین ماده لاستیکی در برابر آتش است و عایق لاستیک سیلیکون از ۳ عنصر اصلی تشکیل شده است: هیدروژن ، اکسیژن و کربن. سیلیکون گرانتر از سایر کابلهای مقاوم در برابر شعله است زیرا ماده ای نادر است و از دهه ۱۹۴۰ که برای اولین بار در کارخانه ها مورد استفاده قرار گرفت ، مورد علاقه صنعت بوده است. در مراحل اولیه توسعه آن ، تولیدکنندگان با خواص قدرت محدود آن دست و پنجه نرم می کردند اما از آن زمان این مشکلات برطرف شده اند.

 

تولیدکنندگان معمولا از پرکننده ها و افزودنی هایی استفاده می کنند که سیلیکون را تقویت کرده و آن را مقاوم ترین و قوی ترین کابل ها می کند. نسل جدید سیم ۱۶ AWG ساخته شده از سیلیکون غیر واکنشی و پایدار است. همچنین در شرایط محیطی بسیار مقاوم است ، همانطور که در زیر به آن می پردازیم. به دلیل محبوبیت گسترده آن در ساخت ، کابل های سیلیکونی را می توان در بسیاری از وسایل الکترونیکی از باتری های کوچک گرفته تا وسایل نقلیه بزرگ نظامی یافت.

 

صنایعی که از کابل های سیلیکون استفاده می کنند:

 

  • صنعت خودرو
  • صنعت پزشکی
  • صنعت هوافضا
  • صنعت الکترونیک
  • صنعت ساخت و ساز
  • صنعت تولید

 

 

قسمت داخلی کابل های سیلیکونی مشابه سایر کابل های محبوب مانند کابل های PVC و کابل های تفلون است. در داخل آنها از هادی های رشته ای مسی ساخته شده اند. با این حال ، عایق بسیار متفاوت است و سیلیکون را از هم متمایز می کند. “روکش” کابل های سیلیکونی از لاستیک سیلیکونی قوی و ترکیبی از مواد شیمیایی دیگر است که آن را تقویت می کند. رشته های مختلف سیم در هر کابل سیلیکونی وجود دارد و گاهی اوقات رنگ های مختلفی برای نشان دادن عملکردها وجود دارد. در بین کابلهای سیلیکون نیز تغییراتی وجود دارد. برخی از آنها برای خطوط انتقال نیرو مناسب هستند و برخی دیگر برای اتصالات الکتریکی کوچکتر در دستگاه ها.

 

انواع مشاغل می توانند از کابل های سیلیکون بهره مند شوند. تولیدکنندگان الکترونیک ، مشاغل ساختمانی / املاک و مستغلات ، تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی ، شرکت های هوافضا و سایر مشاغل که به مقاومت حرارتی زیاد در داخل محصولات خود اعتماد دارند ، باید کابل های سیلیکونی را برای مزایایی که می توانند در نظر بگیرند. امروزه محبوب ترین کابلهای عایق بندی شده کابلهای PVC هستند ، اما کابلهای سیلیکونی با کمی هزینه بیشتر عایق بندی بالاتری را ایجاد می کنند. کابلهای سیلیکونی می توانند با کابلهای دیگر ارتباط برقرار کنند. کابل های سیلیکونی به دلیل عملکردی که دارند ، در تعدادی از زمینه های مختلف به آرامی در حال محبوبیت هستند. بیایید نگاهی به ۸ مزیت برتر کابل های سیلیکونی بیندازیم:

 

۱- مقاومت در برابر شعله

مزیت اصلی کابل های سیلیکونی نسبت به سایر کابلهای عایق، مقاومت در برابر شعله شدید است. اگر می خواهید آسیب ناشی از آتش سوزی را به حداقل برسانید ، باید کابل های سیلیکونی را در نظر بگیرید. خواص مقاوم در برابر شعله معدنی آنها را برای کاربردهای مختلف صنعتی ایده آل می کند. در حالی که کابل های دیگر ذوب می شوند ، کابل های سیلیکونی در هنگام آتش سوزی مقاومت می کنند و زمان کافی برای خاموش کردن آتش را فراهم می کنند.

۲- انعطاف پذیری بالا

عموم سیلیکون را با انعطاف پذیری مرتبط می دانند زیرا یکی از انعطاف پذیرترین لاستیک ها در جهان است. در کاربردهای صنعتی ، شما باید کابل را خم کنید تا آن را برای اهداف مختلف تنظیم کنید ، آنها قادر به مقاومت در برابر انعطاف پذیری بالا برای طیف وسیعی از برنامه ها هستند.

 

۳-عایق شیمیایی

کابل های سیلیکونی معاصر مجهز به یک پوشش محافظ هستند که باعث می شود آنها در برابر مواد شیمیایی مختلف و موادی که ممکن است به کابل های دیگر آسیب برساند ، مقاومت کنند. اگر در محیطی با بسیاری از مواد شیمیایی غیر قابل پیش بینی کار می کنید ، کابل های سیلیکون بسیار قابل اعتماد هستند.

 

۴- مقاومت حرارتی

کابل های سیلیکونی مقاومت حرارتی بالایی دارند و یکی از همه کاره ترین کابل ها هستند – این همان چیزی است که آنها را به کابل های درجه یک تبدیل می کند. کابل های سیلیکونی نه تنها می توانند دمای بالا را تحمل کنند بلکه دمای بسیار پایین را نیز تحمل می کنند.

کابل های سیلیکونی درجه صنعتی می توانند تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد (۵۷۲ درجه فارنهایت) و تا ۹۰ درجه سانتیگراد (۱۳۰ درجه فارنهایت) مقاومت کنند. مقاومت کابلهای سیلیکونی پایه حتی در دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد (۳۹۲ درجه فارنهایت) است. به طور موثر ، کابل های سیلیکونی تضمین می کنند که خصوصیات انتقال عالی را حفظ می کنند و نرمی و انعطاف پذیری خود را بدون توجه به دما حفظ می کنند.

 

۵- مقاومت در برابر فشار

کابل های سیلیکونی حتی در صورت طولانی مدت در معرض فشار ، شکل اصلی خود را حفظ می کنند. اگر عادت به کار با کابل هایی دارید که پس از آنکه تحت فشار قرار گرفتند ، به طور دائمی خم می شوند ، باید تصمیم بگیرید سوئیچ را به کابل های سیلیکونی برسانید که حتی پس از فشار طولانی مدت شکل اصلی خود را حفظ کنند.

 

مثال: وقتی کابل سیلیکونی را بین دو دستگاه فشرده می کنید ، با بالا بردن فشار ، آن به شکل اصلی برمی گردد. این امکان را برای شما فراهم می کند تا چندین برابر آن را خم کرده و خم کنید بدون اینکه صدمه ای وارد شود.

 

۶- مناسب برای استفاده در فضای باز

کابل های سیلیکونی برای استفاده در فضای باز مناسب هستند و می توانند تحت شرایط محیطی شدید قرار گیرند. به عنوان مثال ، ممکن است از کابل های سیلیکونی در پشت بام برای کاربردهای خورشیدی استفاده شود ، جایی که در معرض حرارت ثابت قرار می گیرند. اگر به کابلی نیاز دارید که در برابر عناصری مانند آب و شعله بسیار مقاوم در برابر محیط زیست باشد ، این کابل یک انتخاب درست است.

 

۷- مواد معدنی تمیز

لاستیک سیلیکون متعلق به دسته پلیمرهای بی اثر است که آن را به یک ماده شیمیایی غیر واکنش پذیر تبدیل می کند. به همین دلیل کابلهای سیلیکونی یکی از معدود کابلهایی است که برای استفاده در صنایع غذایی بی خطر است. سیلیکون می تواند بدون آلوده کردن غذاها و نوشیدنی ها در تماس باشد – سیلیکون را به یکی از سبزترین مواد لاستیکی تاکنون تبدیل کرده است.

 

۸- عایق شیمیایی

سیم های روکش دار سیلیکون دارای مقاومت شیمیایی بالایی هستند که باعث می شود نسبت به سایر انواع عایق مانند کابل های PVC برای کاربردهای صنعتی قابل اطمینان تر باشد. سیلیکون در برابر گسترده ترین مواد شیمیایی مانند روغن / گاز ، ازن و غیره مقاوم است.

 

 

 

کابل سیلیکون در مقابل کابل های عایق PVC

 

آیا کابل های سیلیکونی از کابل های PVC بهتر هستند ؟ اگر به دنبال کابل عایق بندی هستید ، احتمالاً یکی از این دو کابل را در نظر گرفته اید. کابل های پی وی سی از پلی وینیل کلراید ساخته شده اند ، یک ماده شیمیایی سفید قدرتمند که برای ایجاد سفتی و انعطاف پذیری تولید می شود. کابل های PVC محبوب ترین و رایج ترین کابل ها هستند – همچنین ارزان تر از کابل های سیلیکونی هستند.

برای تولید کابلهای پی وی سی ، تولید کنندگان همچنین پوشش شیمیایی را به منظور بهبود مواد نهایی و افزودن مقاومت در برابر حرارت و کشش به محصول می زنند. پی وی سی پرفروش ترین پلاستیک در جهان است و به عنوان جایگزین اصلی لاستیک عمل می کند. این عایق با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در برابر عناصر ترک نمی خورد یا سفت نمی شود.

کابل های پی وی سی و کابل های سیلیکونی هر دو برای کاربردهای الکترونیکی در باتری ها و وسایل الکترونیکی استفاده می شوند زیرا عملکردی طولانی مدت را ارائه می دهند که می تواند بدون خطا تا ۳۰ سال دوام داشته باشد. PVC ، مشابه سیلیکون ، همچنین دارای خواص مقاوم در برابر مواد شیمیایی از جمله مقاومت در برابر خوردگی و سایش است. این خصوصیات اصلی است که کابل های PVC را به محبوب ترین کابل پلاستیکی برای استفاده های صنعتی تبدیل کرده است. با مدرن سازی کابل های PVC و افزودن نرم کننده ها ، این باعث افزایش انعطاف پذیری کابل های PVC می شود.

کابل های سیلیکونی از لاستیک سیلیکونی ساخته شده اند در حالی که کابل های PVC از پلاستیک سخت شده ساخته شده اند که باعث می شود انعطاف پذیری کمتری داشته باشند. این می تواند یک نقطه فروش عمده برای صنایعی باشد که انعطاف پذیری در آنها مهم است. اگرچه PVC گسترده تر است اما در مقایسه با لاستیک سیلیکون معایبی دارد. کابل های PVC انعطاف پذیری و کشش یکسانی از کابل های سیلیکونی را ندارند.

عایق حرارتی روی کابلهای سیلیکونی برتر است. اگر مجبور شوید در فضایی تنگ اتصال برقرار کنید ، از انعطاف پذیری سیلیکون بهره فوق العاده خواهید برد. کابل های سیلیکونی از نظر مقاومت در برابر حرارت نیز برتر هستند. در حالیکه PVC بیشترین مقاومت را بین ۴۰- درجه سانتیگراد (-۴۰ درجه فارنهایت) و تا ۱۰۵ درجه سانتیگراد (۲۲۱ درجه فارنهایت) دارد ، کابلهای سیلیکونی معمولاً از ۹۰- درجه سانتیگراد (-۱۳۰ درجه فارنهایت) تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد مقاوم هستند ( ۳۹۲ درجه فارنهایت) کابل های سیلیکونی از نظر مقاومت در برابر آتش نیز از برتری بالاتری برخوردار هستند و باعث می شوند تا در صورت آتش سوزی از مدارهای قابل اطمینان تری برخوردار شوند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟
×