شماره تماس واحد پشتیبانی :

09121733694

دسته‌ بندی محصولات

مقالات

همه آنچه باید در مورد انواع کابل های دوربین مدار بسته بدانید

                                                     

سیستم نظارت تصویری همچنین به عنوان سیستم دوربین مدار بسته شناخته می شود ، مجموعه ای از وسایل الکترونیکی است که قابلیت های ضبط تصویر را در خود جای داده است. اجازه می دهد تا تصاویر ویدئویی یا سایر اطلاعات استخراج شده فشرده ، ذخیره و در شبکه های ارتباطی یا از طریق پیوندهای داده دیجیتال منتقل شوند. آنها معمولاً برای نظارت بر محیط استفاده می شوند.

 

در این بحث ، انواع مختلف کابل های دوربین مدار بسته که اجزای مختلف یک سیستم نظارت تصویری معمولی را به هم متصل می کنند ، به تفصیل توضیح داده می شود.

 

ما در دنیایی زندگی می کنیم که اهمیت بیدار ماندن و هوشیاری نیاز به ساعت است. آن روزهایی که یافتن سارق کار دشواری بود ، گذشته است. با وجود دوربین های مدار بسته در هر گوشه و کنار شهر شما ، منطقی است که بهترین کیفیت را داشته باشد و مردم بدانند چگونه دوربین مناسب را انتخاب کنند. پس از همه ، به نام ایمنی ، چیزهای زیادی در خطر است و ضروری است که اهمیت آنچه در پشت نصب و راه اندازی دوربین های مدار بسته و انواع کابل آن وجود دارد را درک کنید.

 

سیستم نظارت تصویری همچنین به عنوان سیستم دوربین مدار بسته شناخته می شود ، مجموعه ای از وسایل الکترونیکی است که قابلیت های ضبط تصویر را در خود جای داده است. اجازه می دهد تا تصاویر ویدئویی یا سایر اطلاعات استخراج شده فشرده ، ذخیره و در شبکه های ارتباطی یا از طریق پیوندهای داده دیجیتال منتقل شوند. آنها معمولاً برای نظارت بر محیط استفاده می شوند.

 

 

کابل‌های دوربین مدار بسته می‌توانند یکی از سخت‌ترین قسمت‌های راه‌اندازی سیستم نظارت باشند. نوع کابل دوربین مدار بسته مورد نیاز شما بستگی به سیستم شما و کار‌هایی که در تلاش برای انجام آن هستید دارد. اگر سیستم آنالوگ یا سیستم IP دارید، از انواع مختلف کابل استفاده می‌کنید.

 

در حالی که برخی از تغییرات وجود دارد، در اینجا رایج‌ترین انواع کابل دوربین مداربسته مورد استفاده برای هر راه‌اندازی را به شما معرفی میکنیم.

 

اگر سیستم دوربین مدار بسته آنالوگ یا HD-TVI استفاده میکنید، برای ارسال و دریافت ویدئو از دوربین‌های مدار بسته خود به کابل‌های ترکیبی RG59 احتیاج دارید.

 

اگر در حال راه‌اندازی سیستم دوربین مدار بسته IP هستید، به احتمال زیاد از کابل‌های Ethernet cat5e برای ارسال نیرو و داده به دوربین‌های مدار بسته IP خود استفاده خواهید کرد. در صورت عدم امکان ارسال برق از طریق کابل اترنت، ممکن است به منبع تغذیه ۱۲ ولت نیاز داشته باشید.

 

دوربین مدار بسته بی سیم یا باسیم

 

دو نوع دوربین مدار بسته وجود دارد.

دوربین های مدار بسته سیمی

دوربین های مدار بسته بی سیم

 

اکثر محیط های کوچک از دوربین های مدار بسته بی سیم استفاده می کنند ، اما با این وجود ، دوربین های مدار بسته سیمی بهتر از دوربین های بی سیم هستند. قیمت دوربین های مداربسته سیمی نسبت به دوربین های مدار بسته بی سیم کمتر است و کیفیت فیلم نیز بهتر از دوربین های بی سیم است.

 

 

مجموعه عناصر دوربین مدار بسته با دوربین های امنیتی دستگاه های الکترونیکی

 

اگر از دوربین های مدار بسته سیمی استفاده می کنید ، باید کابل های مناسب را برای تنظیم دوربین خود انتخاب کنید. انواع مختلفی از کابل ها وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید.

 

در این بحث ، انواع مختلف کابل های دوربین مدار بسته که اجزای مختلف یک سیستم نظارت تصویری را به هم متصل می کنند ، به تفصیل توضیح داده می شود.

 

 

انواع کابل های دوربین مدار بسته چیست؟

 

به طور کلی ، سیستم های کابل دوربین مدار بسته دارای تعدادی ابزار و اجزا هستند. برای افراد غیر متخصص ، بیش از حد گیج کننده است. بنابراین ، دانستن اینکه اصول اولیه مانند دوربین مداربسته چیست و چرا انتخاب کابل مناسب مهم است بسیار حائز اهمیت است.

 

دوربین مدار بسته یا تلویزیون مدار بسته به عنوان استفاده از دوربین های ویدئویی برای انتقال سیگنال به یک مکان خاص تعریف می شود. دوربین مدار بسته بیشتر برای اهداف نظارتی مورد استفاده قرار می گیرد که در پیشگیری از جرم ، ایمنی ، نظارت و حل و فصل جرم در نظر گرفته شده است. برای این منظور ، دوربین مدار بسته معمولاً به کابل هایی نیاز دارد که کیفیت سیگنال های ویدئویی را افزایش دهند. برای نظارت سیمی ، گزینه های زیادی وجود دارد که به انتقال سیگنال های ویدئویی بهتر در بین سایر عملکردها کمک می کند. نگاهی به عملکردهای هر کابل و اهمیت آنها برای دوربین های مداربسته بیندازید.

 

کابل های کواکسیال:

 

کابل های کواکسیال که نزدیک به یک قرن است که وجود دارند ، هنوز به دلیل کیفیت بالای محافظتی که دارند ، در جهان امروز بسیار مهم هستند . محافظ به جلوگیری از هرگونه تداخل در سیگنال کمک می کند. هادی مسی موجود در چنین کابل هایی به سرعت انتقال اطلاعات کمک می کند. نصب آن بسیار ساده تر . از کابل های کواکسیال برای انتقال ویدئو ، سیگنال های صوتی و داده های صوتی در بخش اینترنت و زمینه ارتباطات استفاده می کنیم. ارائه دهندگان خدمات تلویزیونی و کابلی نیز از این کابل ها برای اهداف مشابه استفاده می کنند. ما عموماً از این کابل ها در خانه ها برای اتصال دستگاه پخش DVD و سایر دستگاه های رسانه ای به تلویزیون و دستگاه های نمایشگر خود استفاده می کنیم. بهترین نکته در مورد این کابل ، کیفیت انتقال اطلاعات است زیرا هنگام انتقال داده ها از یک منبع به منبع دیگر ، کیفیت از بین نمی رود.

 

کابل کواکسیال RG-6

 

این کابل خاص برای پهنای باند بیشتر ، ساخته شده از مس و آلومینیوم و برای فرکانس بالاتر ساخته شده است. بنابراین ، برای دوربین های مدار بسته داخلی مناسب نیست. این دستگاه بسیار سنگین تر از انواع دیگر آن است ، بنابراین برای دوربین های مداربسته که توسط مقامات شهری ، ادارات و مقامات پلیس استفاده می شود مناسب است.

 

کابل کواکسیال RG-6

 

 

کابل کواکسیال RG-59

 

مشابه کابل کواکسیال  RG-6 ،  کابل کواکسیال RG-59  به “راهنمای رادیویی” اشاره می کند در حالی که ۵۹ به اندازه قطر ، یعنی ۰.۰۵۹ اشاره دارد و از یک هادی مسی استفاده می کند. این نوع کابل برای پهنای باند کمتر توصیه می شود ، بنابراین ، برای نصب دوربین های مدار بسته ایده آل است ، مخصوصاً برای آپارتمان ها ، ساختمان ها ، هتل ها و سایر مکانهای نسبتاً کوچکتر.

 

کابل کواکسیال RG-59

 

مزایا

بادوام

 

در مقایسه با سایر کابل های دوربین مداربسته دوام نسبتاً بالایی دارند. دلیل ساخته شدن از مواد بسیار مقاوم که معمولاً در برابر عوامل ساییدگی مقاوم هستند.

همه کاره

 

آنها ممکن است برای برنامه های مختلف مانند انتقال سیگنال های فرکانس رادیویی ، ساخت و ساز ، یدک کشیدن وسایل نقلیه و پهلوگیری کشتی ها استفاده شوند.

فاصله

 

آنها ممکن است برای انتقال سیگنال ها در فاصله فیزیکی نسبتاً طولانی تر استفاده شوند.

قابل اعتماد

 

آنها بسیار قابل اعتماد هستند به این معنا که سیگنالهای منتقل شده توسط لایه ای از مواد عایق از تداخل الکتریکی خارجی محافظت می شوند.

معایب

گران

 

آنها به دلیل کیفیت نسبتاً بالا نسبت به سایر کابلهای امنیتی معمولی گران تر هستند.

 

کابل برق وصل / پخش / پخش ویدئو:

 

به نظر می رسد یک گزینه ارزان تر است ، کابل های PnP بسیار ساده هستند. قدرت و ویدئوی دوربین مدار بسته بر روی یک کابل با اتصال دهنده های BNC (Bayonet Neill-Concelman) در هر انتهای آن اجرا می شود. PnP ها برای موقعیت هایی که نیاز به تعمیر سریع دارند ایده آل هستند. زمان زیادی طول نمی کشد تا تعمیر و استفاده شود و کاملاً کاربر پسند تلقی می شود.

 

کابل برق وصل / پخش / پخش ویدئو

 

 

 

کابل های ترکیبی:

 

کابل های ترکیبی کابل های کواکسیال هستند که مجموعه ای از سیم های برق به آنها متصل شده است. در صورت دور بودن منبع تغذیه از دستگاه ضبط ، ممکن است این سیمهای برق از کابلهای کواکسیال جدا شوند. در حالی که رسیدگی به آنها بسیار پیچیده تلقی می شود ، با این حال ، انتقال داده و قدرت را به طور همزمان به دوربین های مدار بسته ارائه می دهد. ترکیبی از دو کابل ، از کابل RG59 و ۱۸/۲ تشکیل شده است ، اولی برای کیفیت انتقال ویدئو و دومی برای اهداف تغذیه. به عبارت دیگر ، از آنجا که RG59 یک کابل کواکسیال است ، به پخش فیلم در دوربین مدار بسته کمک می کند ، در حالی که کابل ۱۸/۲ به برق AC/DC دوربین کمک می کند.

 

کابلهای ترکیبی RG-59 اغلب برای  دوربینهای امنیتی آنالوگ یا  HD-over-coax استفاده می شوند که از کانکتور BNC  استفاده می کنند. برای اتصال این نوع کابل دوربین مداربسته به یک سیستم نظارتی ، باید کابل ها را برای استفاده مورد نظر آنها در پایان کار کابل جدا کنید. پس از جداسازی کابل ها ، متوجه خواهید شد که یک کابل حاوی دو سیم مسی است که برای تغذیه دوربین های امنیتی در نظر گرفته شده است.

 

این سیمها باید به منبع تغذیه ولتاژ ۱۲ متصل شوند. کابل کواکسیال کابل بزرگتری است و هدف آن اتصال دوربین فیلمبرداری آنالوگ به سیستم DVR است که امکان دریافت سیگنال های ویدئویی از دوربین های مداربسته را می دهد.

 

مزایا

همه کاره

 

این کابلها ممکن است برای انتقال همزمان داده و نیرو استفاده شوند. بنابراین آنها ارزش بسیار بالایی در قبال هزینه خود دارند و از این رو خریدهای بسیار ارزشمندی هستند.

یکپارچگی داده

 

ساختار کابل ها به گونه ای است که امکان انتقال قدرت را بدون هیچ گونه دخالت بی مورد در انتقال فیلم فراهم می کند. این امر قابلیت اطمینان داده ها را تا حد زیادی افزایش می دهد.

عملیات ساده شده

 

آنها ممکن است برای انتقال سیگنال ها در فاصله فیزیکی نسبتاً طولانی تر استفاده شوند.

سازگاری

 

به دلیل این واقعیت که هر دو نیرو و داده ها در یک کابل منتقل می شوند ، روند راه اندازی سیستم نظارت تصویری بسیار ساده شده است.

معایب

پیچیده

 

در مقایسه با سایر کابلهای امنیتی ویدئو ، مدیریت ، نصب و راه اندازی آنها پیچیده تر است.

 

 

کابل های ترکیبی

 

 

کابل های فیبر نوری:

 

کابل فیبر نوری یک رشته بسیار نازک از شیشه خالص است که به عنوان راهنمای موج نور در فواصل طولانی عمل می کند. از یک اصل معروف به بازتاب داخلی کامل استفاده می کند. کابل فیبر نوری  در واقع از دو لایه شیشه تشکیل شده است: هسته ، که سیگنال نوری واقعی را حمل می کند ، و روکش ، که یک لایه شیشه ای است که هسته را احاطه کرده است. روکش فلزی ضریب شکست کمتری نسبت به هسته دارد. این باعث بازتاب کلی داخلی در هسته می شود. بیشتر الیاف در دو جفت عمل می کنند: یکی از فیبرها برای انتقال و دیگری از آنها برای دریافت استفاده می شود.

 

 

اما امکان ارسال هر دو سیگنال از طریق یک رشته وجود دارد. دو نوع اصلی کابل فیبر نوری وجود دارد:   فیبر تک حالته  (SMF)  و فیبر چند حالته (MMF) تفاوت اساساً در اندازه هسته است.

 

MMF دارای هسته بسیار وسیع تری است که اجازه می دهد چندین حالت (یا “اشعه”) نور منتشر شود. SMF دارای هسته ای بسیار باریک است که اجازه می دهد تنها یک حالت نور منتشر شود. هر نوع فیبر دارای مزایا و معایب خاص خود است.

 

این کابل ها گرانترین گزینه محسوب می شوند ، زیرا نصب و راه اندازی آن زمان و نیروی انسانی زیادی را می گیرد. در حالی که فرکانس و سیگنال با کیفیت بهتری را ارائه می دهد ، باز هم هزینه دارد و می تواند شکننده باشد. با این حال ، انتقال داده و سیگنال آنقدر زیاد است که از معایب آن بیشتر است. شاید چیزی که آنها را متمایز می کند این واقعیت است که آنها از لوله های شیشه ای و عایق پلاستیکی تشکیل شده اند. کابل های فیبر نوری معمولاً برای تنظیمات حرفه ای ترجیح داده می شود زیرا برای مسکونی و مکانهای دیگر بسیار گران و پرهزینه هستند.

 

مزایا

سریع

 

این کابل های داده اطلاعات را با سرعت شگفت انگیزی بالا منتقل می کند. بنابراین آنها برای مواردی که به انتقال سریعتر داده ها و تا حد ممکن تاخیر نیاز دارند ترجیح داده می شوند.

کارآمد

 

آنها وظایف خود را در زمینه انتقال داده ها با کارآیی بالا انجام می دهند. این به این دلیل است که سیگنال های در حال انتقال تحت تداخل الکترومغناطیسی قرار ندارند و نیازی به ارسال مجدد ندارند.

ظرفیت بزرگ

 

فیبر نوری معمولی  اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به سیمهای مسی معمولی دارد. بنابراین ، آنها حداکثر ارزش پول را به کاربران برمی گردانند.

فاصله بیشتر

 

آنها برای استفاده در فواصل بسیار طولانی بسیار مناسب هستند.

معایب

کار فشرده

 

برای نصب و نگهداری آنها به نیروی انسانی زیادی نیاز است.

ظریف

 

الیاف شیشه در کابل بیرونی نیاز به محافظت بیشتری دارند. هرگونه خراش جزئی معمولاً توانایی کابل ها در انتقال موثر سیگنال ها را به خطر می اندازد.

پیچیده

 

تسلط عادلانه بر اصطلاحات پیچیده مهندسی الکترونیک برای رسیدگی و عملکرد آنها لازم است.

گران

 

آنها گرانترین کابل های دوربین مدار بسته هستند

 

 

کابل های فیبر نوری

 

کابل های زوجی بهم تابیده:

 

کابل های زوجی بهم تابیده ، متشکل از دو سیم مسی عایق شده است که در اطراف یکدیگر پیچ خورده اند ، معمولاً برای اهداف صوتی استفاده می شود ، اما بسیاری از آنها در زمینه نظارت تصویری استفاده می شود. با در نظر گرفتن طول کوتاه آن ، نصب کابل های زوجی بهم تابیده آسان تر است. تداخل سیگنال ممکن است اغلب اتفاق بیفتد و آنطور که انتظار می رود دوام نداشته باشد.برای کاهش القای الکترومغناطیسی بین جفت سیم ، دو سیم مسی عایق شده دور یکدیگر پیچیده می شوند. هر اتصال روی جفت پیچ خورده به هر دو سیم نیاز دارد. از آنجا که برخی از تلفن ها یا مکان های رومیزی به اتصالات متعددی نیاز دارند ، گاهی اوقات زوج بهم تابیده در دو یا چند جفت ، همه در یک کابل واحد نصب می شود. برای برخی از مکان های تجاری ، جفت بهم تابیده در یک سپر محصور شده است که به عنوان یک زمین عمل می کند. این به عنوان جفت بهم تابیده محافظ ( STP ) شناخته می شود.

مزایا

درستی سیگنال

 

این کابل ها تا حد زیادی تقابل و الکترومغناطیسی بین جفت سیم را کاهش می دهند ، در نتیجه اطمینان حاصل می شود که یکپارچگی سیگنال های در حال انتقال در همه زمان ها حفظ می شود.

معایب

کمتر دوام دارد

 

اینها عموماً دوام کمتری دارند و همچنین مستعد تخریب فیزیکی هستند

 

کابل های زوجی بهم تابیده

 

کابل های شبکه اترنت

 

اترنت یک فناوری سنتی برای اتصال شبکه های محلی سیمی LAN  است که به دستگاه ها امکان می دهد از طریق یک پروتکل  ، مجموعه ای از قوانین یا زبان مشترک شبکه ، با یکدیگر ارتباط برقرار  کنند.

 

اگر در حال راه اندازی سیستم IP هستید ، قطعاً به کابل اترنت نیاز خواهید داشت.

 

یک کابل شبکه اترنت شامل هشت سیم مسی عایق شده است که به چهار زوج تقسیم می شوند. در داخل هر زوج ، سیم ها در طول یکدیگر در طول کابل پیچ خورده اند تا تداخل سیگنال کاهش یابد.

 

برای سیستم های دوربین امنیتی IP

 

اگر سیستم دوربین امنیتی IP را راه اندازی می کنید ، باید دوربین های امنیتی خود را تغذیه کرده و آنها را به شبکه متصل کنید. کابل های شبکه اترنت می توانند هر دوی این وظایف را انجام دهند.

 

 

عملکرد اصلی کابل های شبکه اترنت اتصال یک چیز به شبکه ای از اشیاء است ،بنابراین قبل از هر چیز ، این کابل ها دوربین های امنیتی IP شما را به شبکه خانگی یا اداری شما متصل می کنند. از طریق این اتصال شبکه است که می توانید به دوربین های امنیتی خود دسترسی داشته باشید ، مدیریت کرده و مشاهده کنید.

 

با این حال ، کابل های شبکه اترنت عملکرد ثانویه ای دارند. اگر سوئیچ Power over Ethernet (PoE) دارید ، کابل های اترنت شما همچنین می توانند دوربین های امنیتی شما را به برق متصل کنند.

 

دسته بندی ها

 

به احتمال زیاد ، شما یک کابل شبکه اترنت را مشاهده کرده اید که با کلمه “cat” و سپس یک عدد توصیف شده است. این به “دسته” اترنت اشاره دارد که آن کابل خاص در زیر آن قرار می گیرد.

 

کابل های شبکه اترنت در چندین دسته مختلف ارائه می شوند که اطلاعاتی در مورد نحوه ساخت کابل ، میزان داده ای که می تواند در اختیار داشته باشد و با چه سرعتی می تواند داده ها را حمل کند ، ارائه می دهند. جدول زیر را در مورد آنچه که هر دسته از کابل های اترنت می توانند انجام دهند ، را ملاحظه کنید.

 

دسته بندی  سرعت انتقال     حداکثر پهنای باند
Cat3۱۰مگابیت بر ثانیه۱۶ مگاهرتز
Cat5۱۰/۱۰۰مگابایت بر ثانیه۱۰۰ مگاهرتز
Cat5e۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه (۱ گیگابیت بر ثانیه)        ۱۰۰ مگاهرتز
Cat6۱۰۰۰۰ مگابیت بر ثانیه / ۱۰ گیگابیت بر ثانیه*          ۲۵۰ مگاهرتز

 

* کابلهای Cat 6 فقط از سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه تا حدود ۵۵ متر (۱۸۰ فوت) پشتیبانی می کنند.

 

برای اکثر تنظیمات دوربین مدار بسته ، باید از کابل شبکه اترنت cat5e استفاده کنید. Cat5 کند و قدیمی است و دیگر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر ، Cat6  برای بیشتر سیستم های نظارتی بیش از حد است Cat5e ارزان تر و رایج تر از cat6 است. با این وجود ، اگر هزینه کابل برای شما مسئله ای نیست ، سرمایه گذاری روی کابل های cat6 از همان ابتدا شبکه شما را محافظت می کند و به شما امکان می دهد با انتشار فناوری های جدیدتر ، به محصولات با پهنای باند بالاتر ارتقا یابید.

 

مزایا

قابلیت اطمینان

 

استفاده از آن بسیار آسان است ، و مانند برخی مشکلات فنی مانند محدود ، نمیتواند مشکلی در اتصال باشد که اغلب در بی سیم مشاهده می شود.

سرعت

 

این به شما انتقال سریع ، ایمن و قابل اعتماد در سراسر آنها را می دهد.

امنیت داده ها

 

برای امنیت داده ها از فایروال های رایج استفاده کنید.

معایب

الزامات زیرساخت

 

شما باید سیم کشی و تجهیزات لازم را داشته باشید. همچنین ، برای هر دستگاه سیمی به یک پورت روی سوئیچ نیاز دارید.

محدودیت های فاصله

 

طول هر سیم حداکثر از آداپتور شبکه روی کامپیوتر تا هاب/سوئیچ/روتر/ورود است. (تقریبا ۱۰۰ متر (۳۲۸ فوت) برای کابل های Cat 5/5e UTP (جفت پیچ خورده بدون محافظ)).

 

کابل های شبکه اترنت

 

 

چگونه کابل مناسب برای دوربین مدار بسته خود را انتخاب کنیم؟

 

  • هدف از نصب سیستم دوربین مدار بسته باید بر نوع کابل انتخابی شما تأثیر بگذارد. برای یک محیط حرفه ای ، سیگنال و کیفیت ویدئو بسیار مهم است. به طور مشابه ، اگر مایل به نصب سیستم دوربین مدار بسته در مجتمع آپارتمان خود هستید ، اطمینان حاصل کنید که کابل مناسب انتخاب شده و در هر گوشه نصب شده است تا نتایج بهتری حاصل شود.

 

  • برای سیستم های دوربین مدار بسته ، توجه داشته باشید که رسانای مسی نوع کابل شما باید ۹۵ درصد مس خالص باشد. مطمئن شوید که ابتدا مشخصات هر نوع کابل را درک کرده اید. هنگامی که الزامات خود را به صفر رساندید ، به سراغ انتخاب بهینه تری بروید.

 

  • در حالی که انتخاب کابل مناسب نیاز به تحقیق دارد ، پس از انتخاب یکی ، شروع به تمرکز بر جنبه های دیگر از جمله مکان ، منبع تغذیه ، اتصالات و غیره کنید.

 

  • به دنبال چیزی باشید که مقرون به صرفه تر و آسان تر نصب شود. در نتیجه ، هر نوع کابل کاربردهای منحصر به فرد خود را دارد ، و شما را قادر می سازد قبل از سرمایه گذاری روی آنها ، همه مزایا و معایب آن را بسنجید. امیدواریم راهنمای ما در مورد انواع مختلف کابل و موارد استفاده از آنها مفید بوده باشد. اگر به دنبال محصولات دارای بالاترین کیفیت هستید به سایت فروشگاه اینترنتی هورشید مراجعه فرمایید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟
×