شماره تماس واحد پشتیبانی :

09121733694

دسته‌ بندی محصولات

مقالات

چراغ های SMD LED در مقابل چراغ های LED COB

ظهور چراغ های LED انقلابی در دنیای روشنایی ایجاد کرده است. این چراغ ها روش انجام روشنایی را در روزهای مدرن کاملاً تغییر داده است. چراغ های LED به طور مداوم بهبود می یابند تا به استفاده بهتر ، انعطاف پذیری بیشتر و مصرف انرژی کارآمدتر برسند.

چراغ های LED در مدل های متفاوتی با دو نوع اساسی ارائه می شوند. اما آیا می دانید اگرچه اساساً آنها از یک نوع فناوری استفاده می کنند ، اما یکسان نیستند؟ این دو نوع چراغ ، چراغ های COB LED و چراغ های SMD LED هستند.

در این قسمت ، ما تفاوت ها ، شباهت ها و چند جنبه دیگر از چراغ های LED را بررسی خواهیم کرد. بیایید نگاه دقیق و دقیق داشته باشیم.

همه ما به چراغهایی نیاز داریم که بتوانند ما را در تاریکی هدایت کنند و جهت درست را به ما نشان دهند. به همین دلیل انتخاب یک چراغ LED مناسب بسیار مهم است. با این حال ، مدلهای مختلف چراغهای LED نسبت به چراغهای رشته ای سنتی بسیار محبوب هستند زیرا چراغهای LED با مصرف انرژی کمتر می توانند ۲۵ برابر بیشتر دوام بیاورند.

اول از همه ، ما باید درک کنیم که چیپ های لامپ SMD و COB به طور خاص به چه چیزهایی اشاره می کنند؟

SMD و COB هر دو LED  هستند و به نظر نمی رسد که شکل ظاهری تفاوت زیادی داشته باشد. بنابراین تفاوت SMD و COB کجاست؟ چه مزایایی دارد؟

 

SMD چیست؟

SMD به اصطلاح LED های Surface Mounted Device گفته می شود که بیشترین LED های اشتراکی در بازار هستند. تراشه LED به طور دایمی با یک صفحه مدار چاپی (PCB) جوش خورده است ، و به دلیل قابلیت انعطاف پذیری بسیار محبوب است. PCB بر روی یک شی مسطح مستطیل شکل ساخته شده است  . منبع نور SMD LED یک مهره LED تک تکه با یک دیود ساطع کننده نور است که مستقیماً به سطح متصل است.

اندازه های مختلفی از تراشه های SMD LED وجود دارد: ۲۸۳۵ ، ۳۰۳۰ ، ۳۰۱۴ ، ۵۰۵۰ ، ۵۶۳۰ ؛ آنها با توجه به ابعاد عبارتند از: طول و عرض. به عنوان مثال ، اندازه ۲۸۳۵ هست: ۳.۵*۲.۸ میلیمتر، اندازه ۳۰۳۰: ۳.۰*۳.۰ میلیمتر ، اندازه ۳۰۱۴: ۱.۴*۳.۰ میلیمتر ، اندازه ۵۰۵۰: ۵.۰*۵.۰ میلیمتر و اندازه ۵۶۳۰: ۳.۰*۵.۶ میلیمتر است. تراشه های SMD کوچک و نزدیک به طراحی تراشه رایانه مسطح و مربع هستند.

تراشه های SMD به دلیل توانایی قرار دادن سه دیود بر روی تراشه یکسان ، نقش بسزایی در پیشرفت صنعت LED داشته اند. هنگامی که یک تراشه حاوی دیود قرمز ، سبز و آبی باشد ، می تواند با تنظیم سطح خروجی از هر دیود روی تراشه ، هر رنگی را که می خواهید ایجاد کند. از آنجا که آنها بسیار روشن هستند و می توانند رنگ را تغییر دهند ، می توان از آن برای نورهای LED و لامپ ها بسیار استفاده کرد.این تراشه با پودر فسفر محافظت می شود و مانند زرد یا نارنجی به نظر می رسد.

 

 

COB چیست؟

یکی از آخرین پیشرفت های صنعت LED ، فناوری COB یا “Chip on Board” است که گامی به جلو برای استفاده بهینه از انرژی است. همانند SMD ، تراشه های COB نیز دارای چندین دیود در یک سطح هستند. اما تفاوت بین چراغ LED COB و SMD در این است که LED های COB دیود بیشتری دارند.

COB فناوری بسته بندی منبع نور LED یک بسته تراشه مستقیم بر روی صفحه است ، COB باعث بهبود بهره وری نور ، بهبود اثر تابش شدید چراغ های LED و کاهش نور می شود.COB با استفاده از فناوری بسته بندی ، هزینه های کار و تولید آن ۵٪ کمتر از SMD است.

COB دارای یک صفحه مدار چاپی بر روی بستر خود است. تراشه های دیود بر اساس مدار PCB به طور موازی یا / و به صورت سری مرتب می شوند. بستر می تواند به صورت آلومینیوم یا سرامیک باشد. نوع سرامیکی عملکرد هدایت حرارتی بهبود یافته ای دارد که می تواند دمای کار LED کمتری را تضمین کند. اگرچه LED COB تراشه های مختلفی را در یک بستر ادغام می کند ، فقط دو نقطه اتصال فلز دارد: آند و کاتد.

همانطور که COB تراشه ها را مستقیماً به بستر سوار می کند ، که دارای یک منطقه خنک کننده بزرگ است ، COB دارای هدایت حرارتی برتر در مقایسه با SMD است. در نتیجه ، وقتی مدار را روی بستر طراحی می کنیم ، ممکن است فاصله تراشه ها را کاهش دهیم تا اندازه COB تا حد ممکن کوچک شود.

COB به دلیل نسبتهای بهتر لومن در وات و بازده گرمایی شناخته شده است. این ارتباط زیادی با طراحی LED های COB و بستر سرامیکی خنک کننده تراشه ها دارد. تراشه های COB می توانند مقدار زیادی لومن با انرژی کمتری تولید کنند. می توانید آن را در انواع چراغ ها و برنامه ها مانند فلاش تلفن همراه یا دوربین عکاسی و عکس بگیرید. دامنه آن با حداقل ۸۰ لومن در وات بیشتر است.

پیش از این ، چراغ های LED برای کاربردهای سنگین مانند پروژکتور ، چراغ های High Bay و غیره قابل استفاده نبودند ، اما با کمک چراغ های LED COB اکنون همین امکان وجود دارد. اکنون تولید نور بسیار شدید امکان پذیر است زیرا تراشه های COB توانایی لومن های زیادی از نور با انرژی بسیار کم را دارند. این چراغ LED در برنامه هایی مانند فلاش تلفن همراه ، لنز دوربین و … مورد استفاده قرار می گیرد. برد چراغ LED COB  ، ۸۰ لومن بر وات است.

 

همانطور که قبلاً بحث کردیم هر دو این چراغها اساساً همان LED هستند اما با تفاوتهای خاصی نیز وجود دارند. در این بخش به شباهت ها و همچنین تفاوت های خاص اشاره خواهیم کرد.

شباهت ها

  1. هر دو تراشه SMD و COB دارای دیودهای زیادی در یک سطح هستند.
  2. هر دو تراشه SMD و COB از ۲ تماس و ۱ مدار تشکیل شده اند.
  3. هر دو نوع نور LED چراغهای بسیار درخشانی تولید می کنند.
  4. طراحی مدار برای هر دو آنها ساده است.

تفاوت بین SMD و COB به شرح زیر است:

  1. LED های COB دیودهای بیشتری در یک سطح نسبت به چراغ های LED SMD دارند.
  2. چیپست COB بیشتر شبیه یک صفحه نور است در حالی که چراغ های SMD مجموعه ای از بسیاری از چراغ های کوچکتر هستند.
  3. چراغ های SMD می توانند برای ایجاد رنگ های اصلی قرمز ، سبز و آبی استفاده شوند و بنابراین می توانند برای ایجاد جلوه های رنگی متعدد با تنظیم خروجی ها استفاده شوند ، اما این مورد در مورد چراغ های COB صدق نمی کند.
  4. چراغ های SMD دارای محدوده ۵۰ تا ۱۰۰ لومن در هر وات هستند در حالی که چراغ های COB دارای دامنه خروجی بالاتری هستند.
  5. فرو رفتن گرما در چراغ های SMD کوچک است در حالی که چراغ های COB دارای گرماگیرهای بزرگتری هستند تا گرمای تولید شده را از بین ببرند.
  6. کیفیت منبع نور متفاوت است : smd یک نور نقطه ای است که توسط چندین منبع نور نقطه ای متصل به هم ساطع می شود. دستگاه های گسسته SMD دارای نور نقطه ای و تابش خیره کننده هستند.
    COB در مقایسه با smd ، نور یکنواخت تر است ، هیچ هاله ای وجود ندارد ، پرتو زاویه ای COB بزرگ است و تنظیم آن آسان است ، هیچ نور نقطه ای یا تابش خیره کننده وجود ندارد.
  7. روند تولید متفاوت است:SMD تراشه LED از چسب رسانا و چسب عایق ساخته شده روی پد نگهدارنده مهره لامپ ساخته شده و سپس با همان رسانایی بسته COB جوش داده می شود. پس از تست عملکرد ، آن را با رزین اپوکسی و سپس فرآیند تقسیم ، برش و چسباندن و انتقال به کارخانه صفحه نمایش محصور می کند.در COB تراشه LED با چسب رسانا و چسب عایق مستقیماً روی پد موقعیت چراغ مهره لامپ صفحه PCB ثابت می شود و سپس عملکرد هدایت تراشه LED لحیم می شود. پس از اتمام آزمایش ، تراشه اپوکسی کپسوله می شود.
  8. هزینه های متفاوت : هزینه کار و تولید دانه های چیپ SMD تقریباً ۱۵٪ از هزینه مواد را تشکیل می دهد. هزینه کار و تولید چیپ COB-LED حدود ۱۰٪ از هزینه مواد را تشکیل می دهد. با استفاده از چیپ های LED COB ، ۵٪ در هزینه های کار و تولید صرفه جویی می شود.
  9. انتخاب درجه حرارت رنگ: COB عمدتا دمای تک رنگ است ، SMD می تواند دمای چند رنگ را انجام دهد ، دمای چند رنگ مخلوط نور دمای رنگ است ، ویژگی های فیزیکی ساختاری SMD می تواند انواع گزینه های درجه حرارت رنگ را برآورده کند.

اکنون که به شباهت ها و شباهت های این نوع چراغ های LED پرداختیم ، بیایید در مورد مزایا و معایب این چراغ های LED نیز اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

مزایای SMD و COB

SMD:

۱-از قابلیت اطمینان بالا و قابلیت ضد لرزش قوی برخوردار است.

۲- نرخ نقص اتصال لحیم پایین و بهبود بهره وری تولید.

۳- SMD انعطاف بیشتری دارد و نمایش تراشه های آن با توجه به طرح صفحه مدار چاپی تعیین می شود و می تواند برای پاسخگویی به راه حلهای مختلف مهندسی تغییر کند.

۴- منبع نور SMD دارای زاویه روشنایی بزرگتر تا ۱۲۰ و ۱۶۰درجه است ، اندازه کوچک و وزن سبک محصولات الکترونیکی ، تراکم مونتاژ بالا و اندازه و وزن اجزای پوشش فقط حدود ۱/۱۰ از اجزای متصل پلاگین معمولی است.

 

 

COB:

۱- نرخ پایین تولید .

۲- مقدار بیشتری لومن با انرژی کمتری تولید کنید.

۳- هدایت حرارتی بهتر. از این رو ، فاصله تراشه ها کوتاه شده و فضا نیز صرفه جویی می شود.

۴- مدار را می توان با توجه به نیاز مشتری طراحی کرد ، و اتلاف گرما عملی تر است ، که می تواند از مضرات مانند نورافکن و تابش خیره کننده ترکیب دستگاه منبع نور گسسته جلوگیری کند.

 

 

مزایای هر دو نوع چراغ LED

چراغ های LED به دلیل مزایا و مزایای بیشماری که دارند ، جایگزین اکثر روشنایی های مدرن شده اند. بیایید به مزایای این چراغ های LED نگاهی بیندازیم.

  1. بسیار کارآمد انرژی

هر دو نوع چراغ LED که چراغ های SMD LED هستند و همچنین چراغ های LED COB از نظر مصرف انرژی بسیار کم هستند. این یکی از دلایل اصلی این است که چراغ های LED به عنوان یک روش نورپردازی مطلوب نسبت به روش های سنتی و سایر انواع روشنایی استفاده می شوند. لومن بیشتر در هر وات به معنای مصرف انرژی کمتر است که به معنی بالاترین بازده است.

  1. منابع نوری بهتر و روشن تر

چراغ های LED SMD بین ۵۰ تا ۱۰۰ لومن در هر وات و چراغ های COB LED  ،۸۰ لومن در هر وات و بالاتر تولید می کنند. این بدان معناست که نور روشن بیشتری با مصرف کمتر توان و وات تولید می شود ، به این معنی که LED ها خانه های شما را روشن و بهتر می کنند. در حالی که COB منبع نور بهتری است و می تواند برای روشنایی متمرکز مورد استفاده قرار گیرد ، چراغ های SMD پرتوهای بیشتری از نور تولید می کنند و برای کاربردهایی که نیاز به روشن کردن یک منطقه بزرگ دارند ، مناسب هستند.

  1. مقرون به صرفه

چراغ های LED به عنوان یک روش مقرون به صرفه برای روشنایی شناخته شده اند. گرچه ممکن است هزینه های اولیه زیاد باشد اما بیشتر از چراغ های معمولی طول عمر دارند.

اکنون که مزایا را بررسی کردیم ، بیایید به برخی از معایب اشاره کنیم.

برخی از معایب

در حالی که مزایای هر فناوری وجود دارد ، اما همیشه برخی از موارد منفی نیز وجود دارد. اگرچه لیست مزایای آن مطمئناً از معایب بسیار کمی بیشتر است ، اما می توان چند مورد را در زیر لیست کرد:

  • بدیهی است که هزینه های اولیه بالایی دارند زیرا هزینه های تولید زیاد است.
    • چراغ های LED از هر دو نوع باید از نظر سازگاری ترانس بررسی شوند.
    • ممکن است با گذشت زمان رنگ نوری که از نور LED ساطع می شود تغییر کند.
    • چراغ های LED هر دو نوع به دما حساس هستند و ممکن است برای کار در دماهای بالا مناسب نباشند.
    • منبع تغذیه ولتاژ برای بهترین اثرات باید بهینه باشد و ممکن است در ولتاژ پایین کار نکند.

 

کاربرد عملی

با توجه به نکات فوق ، تفاوت بین کاربرد عملی SMD و COB در لامپهای LED چیست؟ با توجه به ساختار بسته بندی SMD ، روشنایی SMD نمی تواند در سیستم های روشنایی جمع و جور اعمال شود. COB می تواند برای مدت طولانی در دمای بالا زندگی کند و برای سیستم های روشنایی خیابان و روشنایی صنعتی با فشار بالا چشم انداز خوبی دارد.

 

نتیجه گیری

اکنون که تقریباً همه جنبه های این دو نوع چراغ LED را پوشش دادیم می توانیم نتیجه بگیریم که چراغ های SMD و COB LED یکی از مقرون به صرفه ترین ، کم مصرف ترین و با دوام ترین چراغ ها هستند. همانطور که اشاره کردیم ، تفاوت هایی بین این دو وجود دارد ، اما عملکرد اساسی هر دو به عنوان بهترین منبع نور ، ثابت است.

چراغ های SMD و COB کاربردهای گسترده ای دارند ، اما SMD نسبتاً سفارشی است و می تواند نیازهای لامپ های مختلف را برآورده کند. با این حال ، شما می توانید از بین انواع SMD یا COB بر اساس نیاز به صرفه جویی در مصرف انرژی و قابلیت انعطاف پذیری یکی را انتخاب کنید.

با توجه به پیشرفت فناوری SMD LED ، SMD پرقدرت مانند ۳۰۳۰ SMD که دارای قدرت ۰.۹ وات است ، هم اکنون در بازار موجود است. از این رو ، ساخت یک پروژکتور پرقدرت با SMD ، مانند چراغ های خورشیدی یکپارچه ۱۰۰ وات یا چراغ دکل با قدرت بالا ۷۰ وات ، امکان پذیر شد.

بنابراین ، منصفانه است که بگوییم در اکثر جنبه ها ، هر دو چراغ LED یکی از بزرگترین نوآوری های انسان است که جهان را از تاریکی به نوری می برد که از هر زمان بهتر و روشن تر است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟
×