شماره تماس واحد پشتیبانی :

09121733694

دسته‌ بندی محصولات

مقالات

زاویه پرتو نور چه کمکی در روشنایی میکند

نوری که از منبع نور یا لامپ ساطع می شود ، کل فضا را پوشش نمی دهد ، زیرا همه آنها دارای زاویه نوری خاصی هستند ، یعنی محدوده ای که نور منبع نور یا چراغ می تواند به آن برسد محدود است. اگر از سه چراغ با قدرت یکسان اما زاویه های پرتوی متفاوت برای نورپردازی یکسان استفاده شود ، جلوه های مختلف نشان داده می شود.

زاویه پرتو زاویه ای است که منبع نور یا چراغ پرتو را ساطع می کند ، یعنی زاویه تشکیل شده توسط پرتو در امتداد مرز یک محدوده شدت مشخص.

هر چیزی که نور تولید کند دارای زاویه پرتو است.

یک زاویه پرتو ، که گاهی اوقات به عنوان “گسترش پرتو” نیز شناخته می شود ، نحوه توزیع نور از منبع نور به یک منطقه هدف را اندازه گیری می کند. زاویه پرتو به طور خاص به هر نوری که در ۵۰٪ حداکثر شدت چراغ قادر به تولید باشد ، اشاره دارد. هر نوری در خارج از این زاویه به عنوان “میدان پرتو” شناخته می شود ، که تا زمانی که نور کاهش یابد تا ۱۰٪ از حداکثر شدت گسترش می یابد.

صرف نظر از اندازه زاویه پرتو که انتخاب می کنید ، تنها شدت پرتو است (که در کندل اندازه گیری می شود) تغییر می کند. سطح روشنایی یا  لومن ها ثابت می مانند.

به عنوان مثال ، اگر یک چراغ بردارید و آن را نزدیکتر یا دورتر از یک دیوار قرار دهید ، نور تغییر می کند. هرچه نزدیکتر می شوید ، پرتو نور بیشتر متمرکز می شود. هنگامی که چراغ را از دیوار دورتر می کنید ، پرتو گسترده تر می شود ، اما سطح روشنایی تولید شده تغییر نکرده است. هنوز هم به همان اندازه روشن است ، و به همین سادگی نور را پراکنده می کند. بنابراین ، اگر شما یک چراغ با منبع نور بیشتر می خواستید ، به یک چراغ با لومن بیشتر نیاز دارید ، نه زاویه پرتو باریک.

 

 

چه رابطه ای بین زاویه پرتو و نقطه نور وجود دارد؟

بصری ترین نمود زاویه پرتو در سطح روشن ، نقطه و میزان روشنایی است. اگر از منبع نور یکسانی در بازتابنده ها با زوایای مختلف استفاده شود ، هرچه زاویه پرتو بیشتر باشد ، شدت نور مرکزی کوچکتر است و نقطه بزرگتر ، روشنایی کوچکتر است. برعکس ، هرچه زاویه پرتو کوچکتر باشد ، شدت نور مرکزی بیشتر است ، نقطه کوچکتر است و میزان روشنایی بیشتر است.

علاوه بر این ، در کاربردهای عملی ، زوایای مختلف پرتوها کاربردهای متفاوتی دارند.

اگر می خواهید بر روی شیء خاصی تمرکز کنید و چراغ از شیء فاصله زیادی دارد ، می توانید نوری با زاویه تابش کوچکتر انتخاب کنید. اما اگر این یک نورپردازی معمولی در خانه است ، می توانید یک منبع نور یا چراغ با زاویه بزرگ انتخاب کنید تا جلوه های روشنایی بهتری داشته باشید.

 

 

نحوه تعیین زاویه پرتو

 

زاویه پرتو لامپ  و یا چراغ اغلب روی بسته بندی قابل مشاهده است. در بیشتر موارد ، به عنوان یک مقدار عددی قابل مشاهده است (در این حالت ، ۲۰۰ درجه) که در چیزی شبیه به مثلث قرار دارد ، اما یک نماد زاویه است که با یک خط با دو فلش در دو سر آن نشان داده می شود و نشان دهنده گسترش زاویه است.

 

نحوه انتخاب زاویه پرتو

 

چند نکته وجود دارد که باید هنگام انتخاب زاویه پرتو به خاطر بسپارید:

  • فضا و اتاقی که شما روشن می کنید
  • تعداد و توزیع وسایل روشنایی
  • سقف یا ارتفاع ثابت
  • خود لامپ یا چراغ
  • فضای مورد نظر شما

 

 

بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک از این ملاحظات بیندازیم:

تعداد و توزیع لامپهای روشنایی باتوجه به زاویه پرتو چگونه است؟

 

هنگام انتخاب زاویه پرتو ، مهم است که توجه داشته باشید که با چند وسیله مختلف باید کار کنید و همچنین فاصله بین این منابع نوری.چقدر باید باشد به این فکر کنید که آیا می خواهید پرتوهای همپوشانی برای ایجاد نور و محیط عمومی ایجاد کنند یا اینکه منابع نوری جدا را ترجیح می دهید. این امر به ویژه اگر از روشنایی دانلایت استفاده  می کنید بسیار مهم است.

 

 

سقف یا ارتفاع ثابت

 

زاویه پرتو مناسب برای فضای شما با فاصله بین نور و جسم یا منطقه ای که روشن می کند تعیین می شود.

اگر سقف بسیار بلندی دارید ، برای نورپردازی موفقیت آمیز منطقه به زاویه پرتوی باریک تری برای روشنایی دانلایت و سقفی نیاز دارید. زاویه پرتو وسیع تر به اندازه پرتوی باریک نیست و پرتو تا آنجا پایین نخواهد آمد ، اما نور دورتر پخش می شود.

انتخاب هوشمندانه بین لامپ یا چراغ جهت بهرهمندی از بهترین زاویه پرتو چیست؟

شما با توجه به زاویه پرتو مورد انتظار نوع لامپ یا چراغ را انتخاب می کنید. این به این دلیل است که لامپ ها و چراغ های مختلف قدرت های مختلفی دارند. به عنوان مثال ، یک لامپ GLS رشته ای به سبک قدیمی دارای یک زاویه پرتوی چند جهته ۳۶۰ درجه است ، اما از آنجا که بیشتر لامپ های GLS  از ۵۰٪ شیشه و ۵۰٪ پلاستیک تشکیل شده اند ، آنها فقط با زاویه ۲۰۰ درجه نور ساطع می کنند.

چراغ های LED برای تعدادی از کاربرد های روشنایی به خوبی کار می کنند زیرا در طیف وسیعی از طرح ها موجود هستند. آنها برای روشنایی مناطق خاص بسیار عالی هستند زیرا قادر به تابش نور در یک جهت هستند که باعث کاهش تعداد لومن های هدر رفته می شود.

 

افزایش یا کاهش زاویه پرتو فقط بر شدت پرتو (که در کندل اندازه گیری می شود) تأثیر می گذارد ، نه بر میزان روشنایی. برای افزایش سطح روشنایی ، چراغ و لامپ هایی با مقدار لومن بالاتر را انتخاب کنید.

 

بهترین انتخاب یک زاویه پرتو برای استفاده مسکونی چیست؟

 

تصمیم گیری در مورد نیاز به نور یک عامل کلیدی در هنگام انتخاب زاویه پرتو است. ارتفاع سقف ، ابعاد اتاق و تعداد اتصالات به شما کمک می کند تا یک زاویه پرتو را تعیین کنید که نور را دقیقاً در مکان مورد نیاز هدایت کند. استفاده از ترکیبی از زاویه های پرتو همچنین می تواند با افزودن علاقه بصری و ایجاد فضا هایی که برای کارهای خاص مانند مکان مطالعه طراحی شده اند ، به ایجاد لایه هایی از نور کمک کند.

 

در یک خانه معمولی ، زاویه پرتو استاندارد و متوسط برای وسایل سقفی و به طور کلی تمام آنچه برای روشنایی مناسب یک اتاق لازم است ​​در حدود ۴۰ درجه می باشد. این تعداد براساس ارتفاع سقف و تعداد وسایل دیگر در یک منطقه مشخص متغیرخواهد بود.

برای اتاقهای نشیمن و سالنهای خانه که به نور زیادی احتیاج ندارند ، ممکن است زاویه پرتو وسیعتر در حدود ۶۰ درجه باشد.

در مکانهایی با سقف بالاتر ، مانند راه پله ، برای روشنایی مناسب ناحیه مورد نظر ، زاویه پرتو باریک تری لازم است. برای سقف های ۳ متری یا بالاتر ، زاویه پرتو ۲۵ درجه یا باریکتر توصیه می شود.

وقتی صحبت از روشنایی تجاری می شود ، کارایی ، نورپردازی موثر و زیبا اغلب مهمترین فاکتورها در هنگام انتخاب زاویه پرتو هستند. زاویه های باریک بیشترین کاربرد را برای استفاده های تجاری دارند زیرا کسب و کارها معمولاً از نورپردازی متفاوت و سقف بیشتری نسبت به ساختمانهای مسکونی برخوردار هستند.

برای استفاده موثر از زوایای پرتو برای نور ، مطمئن شوید که پخش نور به اندازه اثر هنری یا شی در حال روشن مطابقت دارد. برای بیشتر موارد، شما می‌خواهید یک زاویه پرتو بین ۱۰ تا ۳۰ درجه داشته باشید.

 

مناسب ترین انتخاب یک زاویه پرتو برای روشنایی مکان های تجاری چیست؟

 

همانند انتخاب یک زاویه پرتو برای استفاده مسکونی ، ارتفاع سقف ، ابعاد اتاق و تعداد وسایل از مهمترین موارد در هنگام انتخاب زاویه پرتو برای مکانهای تجاری است. اما هنگام انتخاب زاویه پرتو برای استفاده تجاری ، باید به این نکته نیز توجه کنید که دقیقاً تمرکز روشنایی در چه نقاطی می باشد.

در اینجا با چند نمونه آشنا خواهید شد:

  1. در یک محیط فروشگاهی ، به نمایش گذاشتن کالا با نور تاکیدی بسیارکلیدی است. این به معنای استفاده از انواع زاویه های پرتو برای کاهش سایه ها و محدود کردن تابش خیره کننده است تا مصرف کنندگان بتوانند کالاها را به راحتی ببینند ، در عین حال توجه شما را به نمایشگرها و فروش جلب می کنند. به عنوان مثال ، یک فروشگاه طلا و جواهر ممکن است یک زاویه پرتو باریک ، در حدود ۸-۱۰ درجه ، برای داخل ویترین خود انتخاب کند تا محصولات خود را بیشترظاهر کند. این زاویه پرتوی باریک ، درخشش خیره کننده ای اضافه می کند و توجه مشتری را به خود جلب می نماید. در همین حال ، یک فروشگاه لباس ممکن است زاویه پرتو ۲۰-۳۰ درجه ، یا حتی ۳۶-۶۰ درجه را برای ویترین مغازه ها انتخاب کند.

 

  1. در یک محیط اداری ، برای کاهش تابش خیره کننده و ایجاد یک فضای کاری ایده آل برای کارمندان ، یک زاویه پرتو عریض که نور را به طور مساوی با زاویه های پرتوی باریک پخش می کند ، مناسب است.

 

 

  1. در یک انبار یا مرکز توزیع کالا ، نیازهای مختلفی وجود دارد ، مکانی با سقف های بلند و عرض راهرو های زیاد ، زاویه پرتو مورد نیاز برای روشن کردن موثر منطقه و ایجاد یک محیط کار امن را تعیین می کند.

 

زاویه های پرتو مخصوص لزوماً محدود به کاربردهای مسکونی یا تجاری نیست. اغلب ، آنها می توانند در هر دو نوع مکان موثر و مهم باشند.

در ذیل برخی از روشهای مختلف را می توان برای استفاده مسکونی و تجاری از زوایای مختلف پرتو معرفی کرد:

 

مسکونیتجاری
محدود، باریکدر مناطق مسکونی ، می توان از یک زاویه پرتو باریک برای ایجاد یک نقطه کانونی استفاده کرد ، و توجه را به یک اثر هنری ، عکس خانوادگی یا شی با ارزش جلب نمود. در اماکن تجاری ، از زاویه پرتو باریک اغلب برای تأکید یا برجسته سازی آثار هنری ، نمایشگرها ، ویژگی های معماری و کالاها استفاده می شود. زاویه های پرتو باریک همان چیزی است که به سنگ های قیمتی در مغازه های جواهرات درخشندگی می بخشد.
متوسطچراغ هایی با زاویه پرتو متوسط ​​برای انواع وسایل و کاربردها ایده آل هستند و به عنوان لایه ای از نور عمومی یا محیط در اتاق های نشیمن و سایر مناطق مشترک عمل می کنند.چراغها با زاویه پرتو متوسط ​​تقریباً در همه جا استفاده می شوند ، که اغلب یک لایه از نور محیط را به فروشگاه یا رستوران اضافه می کنند.
وسیعزاویه پرتو گسترده ای برای نورپردازی عمومی در خانه مناسب است ، و به طور موثر یک منطقه بزرگتر را با نور می پوشاند. آنها اغلب برای داخل و در فضای باز استفاده می شوند.چراغ هایی با زاویه پرتو گسترده معمولاً در محیط های تجاری به عنوان روشنایی عمومی عمل می کنند .
خیلی عریضیک زاویه پرتو بسیار گسترده بدون ایجاد یک نقطه کانونی یک منطقه را روشن می کند .زاویه های پرتو بسیار گسترده اغلب به عنوان چراغهای روشنایی خیابان استفاده می شوند.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟
×