شماره تماس واحد پشتیبانی :

09121733694

دسته‌ بندی محصولات

مقالات

مزایای کابلهای لاستیکی چیست؟

مزایای کابلهای لاستیکی چیست؟

لاستیک به عنوان عایق و روکش کابل مدت‌ها قبل از استفاده مواد دیگر مانند PVC و PE استفاده شده است. همچنان به طور گسترده در برنامه‌های داخلی و صنعتی استفاده می‌شود.

در ابتدا از لاستیک‌های طبیعی استفاده می‌شد اما تا حد زیادی توسط لاستیک‌های مختلف مصنوعی جایگزین شده است. همه لاستیک‌ها از طریق فرآیندی که به آن Vulcanisation گفته می‌شود، ترموست یا بهم پیوند خورده اند. به عنوان مواد ترموست هنگام قرار گرفتن در معرض گرما نرم و ذوب نمی‌شوند.

خواص این لاستیک‌های پایه را می‌توان با افزودن مواد افزودنی مختلف از جمله مواد پرکننده، مواد جوشاننده، شتاب دهنده‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و آنتی اکسیدان‌ها به میزان قابل توجهی تغییر داد.

ترکیبات معمول کابل لاستیک شامل لاستیک طبیعی، لاستیک SBR یا استایرن-بوتادین، بوتیل، EPR یا لاستیک‌اتیلن پروپیلن، سیلیکون، پلی کلروپرن، پلی‌اتیلن کلروسولفوناته ( PCP ) و فلوروکربن است.

مزیت اصلی همه کابل‌های لاستیکی نسبت به سایر کابل‌های عایق‌بندی انعطاف‌پذیری عالی در محدوده دما است. آن‌ها همچنین دارای خواص جذب آب بسیار خوبی هستند. بسیاری از کابل‌های لاستیکی همچنین دارای مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر جوی هستند و این امر به ویژه در محیط‌های سخت  مانند زیرا منجر لوازم الکتریکی قابل حمل، ابزار قدرت، پمپ‌ها و ژنراتور‌ها مناسب است. کابل‌های لاستیکی مقاومت عالی در برابر روغن‌ها و سایر مواد شیمیایی ترکیب شده دارند.

مزایای کابل‌های  EPR چیست؟

لاستیک‌اتیلن پروپیلن اصطلاحی عمومی برای طیف گسترده‌ای از پلیمر‌ها بر اساس کوپلیمرهای‌اتیلن و پروپیلن است که یکی از مواد عایق لاستیکی است. پلیمر‌های EPR می‌توانند برای کاربرد‌های مختلف طراحی شوند.

به دلیل مقاومت دی الکتریکی زیاد به عنوان یک ماده عایق برای کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما همچنین از آن به عنوان ماده غلاف که ازن و مقاومت در برابر هوای بسیار خوبی دارد، استفاده می‌شود EPR دامنه حرارتی گسترده‌ای دارد که معمولاً در منطقه -۵۵ درجه سانتیگراد تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد است. برخلاف دیگر لاستیک‌های آلی، برای جلوگیری از خراب شدن لاستیک، لازم نیست که هادی مس قلع شود.

لاستیک EPR نسبت به لاستیک‌های طبیعی و لاستیک‌های استایرن-بوتادین نرم‌تر است بنابراین می‌تواند به عنوان ماده جایگزین در بسیاری از کاربرد‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در صورت نیاز به سختی بیشتر، ترکیب EPR می‌تواند با پلی‌اتیلن (PE) یا پلی پروپیلن (PP) مخلوط شود تا خصوصیات فیزیکی بهبود یابد. خواص مکانیکی شامل مقاومت در برابر فشار، برش، ضربه، پارگی و سایش است.

اگرچه EPR مقاومت خوبی در برابر روغن‌ها ندارد، اما در برابر طیف گسترده‌ای از سایر مواد شیمیایی از جمله بسیاری از اسید‌ها، مواد قلیایی و حلال‌های آلی مقاوم است. همچنین در برابر رطوبت بسیار مقاوم است.

مانند عایق XLPE، عایق EPR برای بسیاری از برنامه‌های ولتاژ بالاتر مناسب است و در عین حال ویژگی‌های دی الکتریک آن به اندازه XLPE نیست اما دارای مزایای مهمی نسبت به XLPE از جمله انعطاف‌پذیری بیشتر، کاهش انبساط حرارتی است.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟
×