شماره تماس واحد پشتیبانی :

09121733694

دسته‌ بندی محصولات

مقالات

همه چیز درباره کابل های مخابراتی

استفاده از کابل های مخابراتی با انتقال اطلاعات از یک نقطه به نقطه دیگر، امکان ارتباط دو طرفه را در فواصل طولانی فراهم می کند.

اگرچه تلفن اولین اختراعی بود که این امر را ممکن کرد، اما اکنون می توان از طریق رایانه و تلویزیون نیز این کار را انجام داد.

در روزهای اولیه ارتباطات از راه دور، تنها امکان تبادل شفاهی وجود داشت. به لطف پیشرفت‌های فناوری، تلاش‌های مخابراتی اکنون ویدئوها و داده‌ها قابل انتقال هستند.

کابل‌های ارتباطی و مخابراتی طیف بسیار گسترده‌ای از کاربردها از جمله انتقال صدا، داده و سیگنال را با استفاده از رسانه‌های مختلف مانند فیبر نوری،  هادی‌های مسی و کابل های زوجی پوشش می‌دهند.

 

انواع کابل های مخابراتی

 

هنگامی که در مورد انواع مختلف سیم و کابل های مخابراتی موجود بیشتر بدانید، برای تصمیم گیری اینکه کدام یک برای نیازهای شما مناسب است، مجهزتر خواهید شد.

به همین دلیل است که ما به سه نوع رایج کابل مخابراتی خواهیم پرداخت :

  • کابل های زوجی
  • کابل فیبر نوری
  • کابل ژله فیلد

 

کابل زوجی

 

کابل‌های زوجی شامل گروه‌هایی از هادی‌های عایق‌شده هستند که ابتدا به صورت جفت به هم تابیده شده و به شکلی مشابه کابل‌های چند هادی به هم متصل می‌شوند. با تابیده شدن سیم ها به یکدیگر می توان القای الکترومغناطیسی را کاهش داد این نوع کابل به طور گسترده در انواع سیستم های داده و صدا در صنایع کامپیوتر و ارتباطات استفاده می شود.

کابل های زوجی در انواع شیلددار ، بدون شیلد، زوج‌های شیلد جداگانه یا حتی زوج‌های شیلد جداگانه با یک شیلد کلی وجود دارد.

یک کابل شیلددار سیم ها را در یک محافظ رسانا که فویل آلومینیومی ست می پوشاند که محافظت بیشتری در برابر تداخل الکترومغناطیسی ایجاد می کند. در مقابل، کابل‌های بدون شیلد برای جلوگیری از تداخل به یک مانع فیزیکی متکی نیستند. آنها در عوض به تکنیک های متعادل کننده و فیلتر برای حذف نویز ناشی از القای الکترومغناطیسی متکی هستند.

نگهداری کابل های بدون شیلد معمولا آسان تر از کابل های شیلددار است. اگر فویل عایق آسیب ببیند یا کابل با کانکتورها، سخت افزار یا خروجی های شیلد نامناسب ترکیب شود، کیفیت سیگنال های ارسال شده در طول کابل های شیلدار ممکن است به خطر بیفتد. همچنین، سیستم‌های کابل‌کشی شیلددار نیاز به روش‌های خوب دفن در زمین و اتصال به زمین برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای و تداخل دارند. این مشکل برای کابل‌های طولانی‌تر سخت‌تر است، زیرا اتصال زمین می‌تواند در طول مشخصی بی‌اثر شود.

از سوی دیگر، کابل های بدون شیلد نسبتا سبک، نازک و انعطاف پذیر هستند. آسیب پذیری های کمتری دارند و نصب آسان تری دارند.

 

 

اجزاء کابل زوجی:

۱ – هادی مس

۲ – عایق پلی اتیلن (PE)

۳ – لایه فویل پلاستیکی

۴ – فویل آلومینیوم

۵ – روکش بیرونی پلی اتیلن مشکی (PE)

 

ویژگی ها و مزایا کابل زوجی چیست؟

 

سیگنالینگ قابل اعتماد: ایده آل برای کاربردهای حیاتی مانند مخابرات، کنتورهای آب، ابزار دقیق و تابلوهای کنترل و غیره.

نصب آسانتر: قرار دادن چند سیم در یک کابل امکان نصب سریعتر کابل کشی را فراهم می کند.

جلوگیری از خرابی: کابل زوجی یکپارچگی و قابلیت اطمینان را به عملیات شما ارائه می دهد و از تداخل الکترومغناطیسی محافظت می کند.

 

   کاربرد کابل های زوجی:

 

کابل های زوجی مناسب برای نصب در زیر زمین، در مجراها، کانال های کابل و به عنوان کابل شبکه در کارخانه های صنعتی و عملیاتی، استفاده می شود. برخی از این کاربردها در مدارهای کنترل از راه دور، سیستم‌های انتقال داده، سیستم‌های صوتی، سیستم‌های ارتباطی، انتقال برق و بسیاری از انواع مختلف برنامه‌های ضبط ویدئو هستند.

 

فیبر نوری

 

یکی از جدیدترین کابل های مخابراتی موجود کابل فیبر نوری است. برخلاف کابل های مخابراتی سنتی که داده ها را از طریق سیم مسی منتقل می کنند ، این کابل از فیبرهای نوری برای انتقال داده ها با نور به جای برق استفاده می کند. برای محافظت بیشتر ، هر یک از این فیبرهای نوری دارای یک لایه پلاستیکی هستند که در یک لوله محافظ موجود است. این لایه آن را در برابر تداخل خارجی مقاوم می کند و منجر به اتصال فوق العاده سریع اینترنت می شود که حدود ۲۶۰۰۰ برابر سریعتر از اتصال ارائه شده توسط کابل های شبکه است. دو نوع کابل فیبر نوری وجود دارد.

کابل های فیبر نوری از یک بدنه بیرونی و هسته تشکیل شده اند. پوشش نوری نور را در بر می گیرد و آن را در هسته نگه می دارد.

اندازه هسته کابل فیبر نوری برای دسته بندی کابل ها استفاده می شود. دو نوع مختلف وجود دارد:

 

  1. کابل فیبر نوری تک حالته

این کابل دارای هسته کوچکی است و فقط اجازه ورود یک حالت نور را در هر زمان معین می دهد. این امر باعث می شود تعداد بازتاب های نور هنگام عبور از هسته کابل کاهش یابد و اجازه می دهد تا داده ها سریعتر و نرخ تضعیف کمتری حرکت کنند. این نوع کابل فیبر نوری معمولاً در مخابرات استفاده می شود.

 

  1. کابل فیبر نوری چند حالته

این کابل قطر بیشتری دارد و اجازه می دهد تا حالت های بیشتری از نور و داده ها از طریق هسته آن وارد شوند. از آنجایی که نور بیشتر در کابل چند حالته پراکنده می شود ، میزان تضعیف کمتر و پهنای باند کاهش می یابد. اتصال با کابل فیبر نوری چند حالته فقط برای ارتباطات در مسافت های کوتاه مانند مخابرات ، LAN و سیستم های امنیتی قابل استفاده است.

علامت گذاری روی روکش کابل نشان می دهد که از چه موادی برای ساخت روکش آنها استفاده شده است. فهرست زیر شامل برخی از نشانه‌هایی است که ممکن است یافت شوند:

  • PVC : پلی وینیل کلراید
  • :PE  پلی اتیلن
  • :PUR  پلی اورتان
  • :PBT پلی بوتیلن ترفتالات
  • :PA پلی آمید

کابل های فیبر نوری در برابر تداخل فوق العاده مقاوم هستند و این کابل های مخابراتی را برای انتقال قابل اعتماد می کند. به علاوه، اتصالات سریعی را فراهم می کنند.

اما این مزایا بهایی دارند. کابل های فیبر نوری نسبت به کابل های مخابراتی دیگر گران تر هستند.

 

کابل های ژله فیلد

کابل با جالب ترین نام، کابل ژله فیلد ، دقیقاً شبیه همان چیزی است که از نام آن پیداست. این کابل یک کابل زیرزمینی است که از پلی اتیلن به عنوان عایق روی رساناها استفاده می کند. فضاهای بین هادی ها با ژله نفتی پر شده است. این ژله فواید بیشماری دارد ، از جمله این که در صورت آسیب دیدن کابل از ورود رطوبت یا آب به داخل کابل جلوگیری می کند. آنها برای آب و هوای گرم و سرد مناسب هستند.

با توجه به اینکه کابل های ژله فیلد معمولاً در زیر زمین نصب می شوند به جای اینکه کابل‌های سنتی را هر بار که آسیب می‌بینند، حفر کنید، می‌توانید از کابل‌های ژله فیلد برای کاهش یا احتمالاً از بین بردن احتمال آسیب رساندن رطوبت به کابل استفاده کنید.

 

بنابراین اکنون که متوجه شدید برخی از این کابل ها از نظر کاربردهایشان با هم همپوشانی دارند، می توانید ببینید که چقدر کاربردی هستند. به عنوان مثال، کابل‌های شبکه می‌توانند تلفن‌های شما را متصل کنند و معمولاً شما را به اینترنت متصل می‌کنند. بسیاری از این نوع کابل‌های ارتباطی کاربردهای مختلفی دارند، اما کاربرد اصلی آنها این است که به شما امکان می‌دهند با کمک فناوری ارتباط مؤثر برقرار کنید.

 

فروشگاه اینترنتی هورشید موجودی گسترده‌ای از کابل‌های با کیفیت بالا برای خرید دارد. ما در فروشگاه اینترنتی هورشید همه چیز از انواع کابل‌های شبکه گرفته تا کابل‌های کواکسیال و کابل های مخابراتی و موارد دیگر در اختیار داریم. با این حال، در محصولات عالی متوقف نمی شویم. در اینجا یک تیم با تجربه می تواند به شما کمک کند تا بهترین کابل را برای نیازهای خود پیدا کنید و در نهایت پشتیبانی عالی از مشتری را ارائه دهید. اگر نمی دانید کدام یک از کابل های ما به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد، همین امروز با ما تماس بگیرید و ما خوشحال خواهیم شد که به شما کمک کنیم آنچه را که نیاز دارید پیدا کنید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟
×