شماره تماس واحد پشتیبانی :

09121733694

دسته‌ بندی محصولات

مقالات

تفاوت کابل فشار قوی و ضعیف که باید بدانید

همه چیز درباره کابل فشار قوی و ضعیف

آیا تا به حال به علامت هشدار در خارج از یک ترانسفورماتور الکتریکی یا محفظه‌ای با سیم‌ها و کابل‌های بزرگ که همه جا پخش شده‌اند، توجه کرده‌اید؟ درباره تفاوت کابل فشار قوی و ضعیف چه می‌دانید؟ تصاویر متعدد رعد و برق بر روی دستگاه‌های مختلف نشان چیست؟ از ولتاژ بالا دوری کنید! دانستن همه چیز در مورد توان ولتاژ و تفاوت کابل فشار قوی و ضعیف بسیار مهم است.

ولتاژ بالا چیست؟

ولتاژ بالا به مقدار توان ولتاژی اطلاق می‌شود که بالاتر از حد معمول یا آستانه است. دو نکته مربوط به ولتاژ بالا وجود دارد که ماهیت آن را توصیف می‌کند: باعث ایجاد جرقه در هوا می‌شود و این که وقتی نزدیک به آن می‌شوید می‌تواند شوک الکتریکی ایجاد کند. ولتاژ می‌تواند مربوط به دو هادی یک سیستم یا یک هادی و زمین باشد. طراحی و عایق بندی دستگاه برای طبقه بندی آن ضروری است.
هر توان ولتاژ بالاتر از 50 ولت برای موجودات زنده خطرناک تلقی می‌شود. همواره بر لزوم رعایت ایمنی بیشتر و اطمینان از رعایت استانداردهای ایمنی مدارها تاکید می‌شود. هر توان ولتاژ بالاتر از 1000 ولت نیز یک ولتاژ بالا است. با در نظر گرفتن این موضوع، ولتاژ فوق العاده بالا یا EHV ولتاژهایی هستند که در محدوده 345000 تا 765000 ولت قرار دارند.

کابل‌ برق فشار قوی چیست؟

قبل از بررسی تفاوت کابل فشار قوی و ضعیف بهتر است با این کابل‌ها بیشتر آشنا شوید. اکنون که قدرت واقعی و فیزیکی ولتاژ بالا درک شده است، به راحتی می‌توان عملکرد و ساختار آن را در نظر گرفت. هادی‌های مجزا ولتاژ بالا را حمل می‌کنند و برای انتقال برق نیاز به کابل برق ولتاژ بالای خاص دارند. یک کابل برق معمولی ولتاژ بالا به موارد زیر نیاز دارد:

یک هادی عایق قابل استفاده برای زیر زمین و زیر آب
کابل و اتصالات برای اطمینان از اینکه ضربه ولتاژ بالا کنترل می‌شود و منجر به شکستن عایق آن نمی‌شود.
انواع مختلف کابل‌های ولتاژ بالا کاربردهای مختلفی را برآورده می‌کنند. برخی از آنها برای ابزارها، جریان متناوب (AC) و جریان مستقیم (DC) انتقال استفاده می‌شوند.
عایق کابل برق با ولتاژ بالا باید تنظیم شود حتی زمانی که ولتاژ بالا به دلیل تخلیه‌های الکتریکی تولید شده ازن در هوا افزایش می‌یابد. هر پایانه و اتصال کابل باید دارای یک لایه محافظ فلزی بر روی عایق باشد که به زمین متصل است. این محافظ فلزی برای یکسان سازی لایه تنش دی الکتریک حاوی عایق استفاده می‌شود.

ویژگی‌های کابل برق فشار قوی

کابل‌های برق فشار قوی ماهیت خاصی دارند و با تابلوهای سوئیچینگ و توزیع خاص کار می‌کنند.
آن‌ها اتاق‌های کنترل را قادر می‌سازند تا برای آزمایش سیستم‌های تامین فردی، از راه دور یا دستی، سوئیچ و کنترل شوند.
ایستگاه‌های فرعی برای کابل برق فشار قوی می‌توانند ولتاژ را کاهش دهند تا آن را در مناطق محلی توزیع کنند.
لایه‌های نیمه هادی باید بدون درز بوده و چند میکرومتر باشند. هر گونه شکافت یا فاصله بین همجوشی لایه‌ها و عایق می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

ظاهر

ساختار کابل برق فشار قوی شامل حداقل یک یا چند هادی، عایق مناسب و یک لایه برای حفاظت است. بسته به سطح توان ولتاژ، کابل‌ها می‌توانند لایه‌های اضافی برای پوشش عایق به منظور کنترل میدان الکتریکی در هادی را دارا باشند.
اغلب از کابل‌های برق فشار قوی در عملکرد هادی‌هایی که بیش از 2000 ولت هستند استفاده می‌شود. با در نظر گرفتن این مقدار، یک سپر رسانا در اطراف هر هادی عایق وجود خواهد داشت که به یکسان کردن تنش الکتریکی کمک می‌کند. در انتهای سپرها “مخروط‌های تنش زدایی” نصب شده است.
کابل‌های توزیع برق 100000 ولتی به خوبی با روغن و کاغذ عایق بندی شده اند. آنها از طریق یک لوله فولادی سفت و یک پوشش آلومینیومی یا سربی نیمه سفت یا سخت عمل می‌کنند.

تعمیر و نگهداری کابل‌های برق فشار قوی

بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که کابل برق ولتاژ بالا که برای برق انتقال زیرزمینی نصب می‌کنید باید از بالاترین کیفیت برخوردار باشد.
هنگام خرید کابل برق فشار قوی مناسب، اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی بادوام است تا در شرایط سخت مقاومت کند. با توجه به اینکه چنین کابل‌هایی با ولتاژ بالا سر و کار دارند و می‌توانند باعث برق گرفتگی جدی شوند، مواد باید از کیفیت بالاتری ساخته شده و دارای تعدادی تکنولوژی کم مصرف باشد.

کابل‌های ولتاژ پایین چیست؟

همانطور که گفته شد برای دانستن تفاوت کابل فشار قوی و ضعیف باید با این دو نوع کابل کاملا آشنا باشید. کابل ولتاژ پایین به سیم‌های برق و لوازم مورد استفاده در برنامه‌هایی گفته می‌شود که به زیرساخت‌های کمتری نیاز دارند – این شامل تلفن‌ها، خطوط امنیتی، اعلام حریق، تلفن‌های داخلی و اینترنت می‌شود.
ایمنی، قابلیت اطمینان و سرعت انجام فعالیت‌های یک شرکت همگی تحت تأثیر نصب کابل کشی فشار ضعیف است.
مواد عایق و محافظ کابل‌های فشار ضعیف مورد استفاده در این نوع کابل‌ها شامل کابل XLPE ولتاژ پایین، PVC، LSF/LSOH و ترکیبات الاستومری است.
سیم‌ها یا نوارهای فولادی (یا آلومینیومی برای کابل‌های تک هسته‌ای) ممکن است در زیر غلاف بیرونی اعمال شود که حفاظت مکانیکی بیشتری را فراهم می‌کند. ضروری است که انواع خطوط موجود را بشناسید.

کابل فشار ضعیف
مشخصات کابل‌های ولتاژ پایین

 در اینجا انواع کابل‌های ولتاژ پایین آورده شده است:

جریان متناوب (AC)

تغییر دوره‌ای جهت سیم که باعث می‌شود جریان مسیر خود را معکوس کند، مشخصه این نوع جریان است. AC یک راه حل مطمئن برای نیازهای برق در خانه‌ها و مشاغل است.

جریان مستقیم (DC)

این جریان برق را در یک خط مستقیم انتقال می‌دهد. معمولی‌ترین نوع باتری DC.DC است که برای پروژه‌های کوچکتر کار می‌کند.

ولتاژ پایین چگونه کار می‌کند؟

تجهیزات الکتریکی با کابل ولتاژ پایین 50 تا 1000 ولت برای جریان متناوب و 75 تا 1500 ولت برای جریان مستقیم با استفاده از کابل‌های فشار ضعیف برق (کابل های LV) متصل می‌شوند. در نتیجه از تنش الکتریکی در امان هستند.
سیم کشی با استفاده از سیم فشار ضعیف نیاز به دانش و تجربه یک تکنسین مجرب دارد که در نصب عالی باشد.
در برخی شرایط، زیرساخت کابل کشی باید ساختاری داشته باشد تا از اندازه ولتاژ پایین پشتیبانی کند. سیم ولتاژ پایین چندین مزیت دارد، از جمله استفاده برای طیف وسیعی از کاربردها در تقریباً هر سبک ساختاری محیطی.
برخی از رایج ترین کاربردهای ولتاژ پایین عبارتند از:
تلفن‌ها ، نصب Wi-Fi که در تنظیمات شبکه‌های Wi-Fi از سیم برق کم ولتاژ استفاده می‌کنند.

سخن آخر

چک لیستی از تمام کابل‌های خود داشته باشید، به خصوص اگر یک تنظیمات صنعتی باشد. مخزن تمام سیم‌ها و کابل‌های شما باید به شما کمک کند تا یک ایده واضح از زمان انجام بررسی تعمیر یا نگهداری بعدی به شما ارائه دهد. صرف نظر از ماهیت آن، اطمینان حاصل کنید که کابلی که استفاده می‌کنید، مخصوصا برای مقاصد مسکونی، یک نوع معمولی است تا درک و نگهداری آن آسان‌تر شود. به یک متخصص در این زمینه اجازه دهید تعمیرات یا هرگونه بررسی کابل‌های برق فشار قوی و ضعیف را انجام دهد. یک متخصص قادر خواهد بود آسیب را بسنجد و بر این اساس آن را بدون عواقب جدی ترمیم کند.

برای نگهداری کابل زیرزمینی، تمیزی محیط اطراف را بررسی کنید. زباله‌ها یا گرد و غبار اطراف را به طور منظم تمیز کنید و به طور دوره‌ای اتصالات کابل و سایر اتصالات زمین را بررسی کنید.
در این مقاله به بررسی تفاوت کابل فشار قوی و ضعیف پرداختیم. جهت خرید و اطلاع از قیمت، مشاهده انواع مدل‌ها و دریافت مشخصات و کاربرد این محصولات خواهشمند است به سایت فروشگاه اینترنتی هورشید مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات و اخبار